Article

Cabaran Mendigitalkan Perniagaan Anda serta Cara Mengatasinya 

Digitisasi

26 Jan 2023 • 4 min Read

Ramai usahawan mengalami kegagalan kerana tidak melakukan adaptasi digital. Apakah penyelesaian strategik yang dapat membantu peniaga seperti anda untuk terus mara? 

 

Transformasi digital meliputi perubahan menyeluruh sesebuah perniagaan. Ia memerlukan usaha dan komitmen daripada golongan peniaga untuk menggantikan model perniagaan tradisional dengan versi yang mengintegrasikan teknologi digital.  

 

Buat para usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS), proses adaptasi tersebut dianggap cukup mencabar. Ia bukan sahaja memakan masa tetapi memerlukan perbelanjaan yang agak tinggi. 

 

Contohnya, dana yang besar diperlukan untuk membeli peranti canggih serta mengubah sistem pengurusan dan operasi. Para peniaga juga mungkin harus memperuntukkan sejumlah wang untuk menyertai kursus literasi komputer agar mereka mempunyai ilmu dan kemahiran yang mencukupi untuk mendigitalkan perniagaan. 

 

Bagaimana anda boleh atasi segala halangan ini? Teruskan membaca untuk pelajari caranya! 

 

Kekangan wang  

 

Masalah kewangan seakan tidak dapat dipisahkan daripada golongan peniaga, apatah lagi usahawan kecil yang mempunyai modal yang rendah. Peralihan ke ekonomi digital memerlukan kedudukan kewangan yang stabil bagi menjamin transformasi yang berkesan dan optimum. 

 

Selain menawarkan solusi pembiayaan perniagaan pantas menerusi rakan kewangan Unifi Business Club (UBC), Unifi Business tampil memperkenalkan Unifi eCommerce Hub sebagai pusat sehenti untuk peniaga menikmati pengurusan perniagaan dalam talian yang cekap dan sistematik. 

 

Cabaran Mendigitalkan Perniagaan Anda serta Cara Mengatasinya 

 

Anda boleh menyelaraskan saluran jualan anda sama ada di dalam talian atau luar talian, menguruskan inventori, mengawal sistem pesanan, memantau jualan dan hasil syarikat serta menguruskan pertanyaan di media sosial dengan hanya satu platform!  

 

Kemudahan Web Store yang terdapat di Unifi eCommerce Hub pula membolehkan anda membina laman web sendiri berpandukan langkah yang ringkas dan mudah difahami. Peniaga boleh menikmati semua ciri aplikasi hab e-dagang ini dengan harga serendah RM49 sebulan untuk ahli UBC (iaitu pelanggan Unifi Business) dan RM59 sebulan untuk bukan pelanggan. 

 

Masalah keselamatan siber 

 

Setiap perubahan mempunyai kebaikan serta keburukan yang tersendiri. Salah satu sebab mengapa ramai peniaga takut untuk beralih ke platform dalam talian ialah mereka khuatir privasi perniagaan akan terancam.  

 

Penyalahgunaan, kecurian dan kebocoran data sulit menyumbang kepada permasalahan yang sukar dikawal secara fizikal. Keadaan ini terjadi kerana transformasi digital memerlukan perniagaan mengalihkan pengurusan operasi ke dalam sistem berpusat seperti penyimpanan awan (cloud storage). 

 

Ada yang beranggapan bahawa medium penyimpanan awan atau storan awan berpotensi meningkatkan risiko serangan siber. Akan tetapi, dengan adanya sistem yang dilindungi seperti Unifi Cloud Storage, penyimpanan maklumat penting dapat diuruskan secara teratur melalui penyelesaian storan data yang selamat, mudah dan fleksibel.  

 

Unifi Cloud Storage dihoskan di fasiliti pusat data Telekom Malaysia Berhad (TM) yang diperakui untuk memastikan maklumat penting perniagaan anda sentiasa terpelihara daripada ancaman jenayah siber. Enkripsi penyulitan (secure encryption) yang ada memperkukuhkan lagi benteng keselamatan Unifi Cloud Storage. Anda juga boleh menetapkan akses untuk beberapa pengguna mengikut keperluan perniagaan. 

 

Kurang kemahiran dalam teknologi komunikasi dan maklumat (ICT)  

 

Kesukaran untuk menguasai teknologi baharu memberi impak yang besar terhadap kelancaran transformasi digital perniagaan. Kebanyakan platform media sosial kini menawarkan ciri yang membolehkan usahawan menjalankan perniagaan secara langsung. 

 

Selain Shopee, ramai pengusaha perniagaan kecil-kecilan yang menjual pakaian, makanan dan kosmetik semakin ghairah membuat jualan menerusi siaran langsung (live) di akaun Instagram, Facebook dan TikTok.  

 

Cabaran Mendigitalkan Perniagaan Anda serta Cara Mengatasinya 

 

Ia merupakan jalan mudah bagi menjana keuntungan cepat dengan hanya bermodalkan telefon pintar dan personaliti yang menarik. 

 

Malangnya, bagi para peniaga PMKS khususnya yang berada di luar bandar, kekangan dalam memiliki peranti teknologi terkini, sambungan Internet serta kurang kemahiran dalam bidang ICT menjadi faktor utama yang menghalang kecekapan peralihan perniagaan ke platform digital.  

 

Peluang hebat untuk ahli UBC: UBC menawarkan faedah eksklusif kepada semua pelanggan Unifi Business berdaftar. Ahli UBC boleh menyertai kelas digital seperti program pembelajaran dan kursus perniagaan dalam talian oleh AirAsia Academy serta menjalani sesi khidmat nasihat profesional bersama DMC

 

Teknologi rumit 

 

Sebagai usahawan kecil yang sudah terbiasa dengan urusan jual beli secara manual, anda pasti akan menghadapi kesukaran untuk memahami fungsi perisian dan sistem berkomputer. 

 

Cara penggunaannya yang kompleks boleh mendatangkan masalah jika ia dioperasikan tanpa bimbingan profesional. Proses pembelajaran mungkin akan mengambil masa memandangkan sistem komputer memiliki cabang dan ciri yang berlainan fungsi. 

 

Bagi memastikan transformasi digital dapat berjalan dengan lancar, anda harus segera mendapatkan bantuan daripada pihak yang lebih berpengetahuan dalam hal ehwal teknologi semasa. 

 

Unifi Business menyediakan khidmat konsultan bertauliah yang bukan hanya pakar dalam pendigitalan tetapi turut mempunyai sijil kemahiran digital bertaraf antarabangsa iaitu International Certification for Digital Literacy (ICDL). 

 

Konsultan yang terlatih sentiasa bersedia untuk memantau dan membimbing usahawan PMKS secara terperinci. Sokongan sebegini berupaya membantu anda menyahut pembaharuan dengan cemerlang dalam menuju ke arah digitalisasi.  

 

Tingkatkan produktiviti dan kecekapan perniagaan anda dengan pelbagai penyelesaian serta tawaran hebat daripada UBC hari ini!  

How did you find this offering?

Community Discussion

0 comments

Article

4 Jenis Storan Awan (‘Cloud Storage’) yang Anda Perlu Tahu

Digitisation

20 Jan 2023 • 4 min Read

Storan awan memudahkan pemilik perniagaan untuk mengakses data dan maklumat yang disimpan pada bila-bila masa tanpa had lokasi. Dengan hanya menggunakan peranti elektronik yang disertai sambungan Internet, pengguna akaun storan awan berpeluang meraih banyak manfaat. Mahu penerangan terperinci tentang jenis-jenis storan awan? Baca info ini!    

 

 

Storan awan (cloud storage) ialah platform maya yang berfungsi untuk menyimpan dan menempatkan pelbagai jenis data atau maklumat secara dalam talian. Ia merupakan satu perkhidmatan alternatif yang popular digunakan ketika ini untuk menyusun atur penyimpanan maklumat. Keberkesanannya diakui terutamanya dalam mengendalikan maklumat penting milik sesebuah organisasi seperti syarikat korporat mahupun perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) agar lebih sistematik dan terpelihara daripada ancaman berbahaya, contohnya kebakaran, bencana alam, kecurian atau serangan siber. 

 

Kehidupan kita semakin hari dibanjiri maklumat yang berlebihan sehingga sukar untuk mengawal keberadaannya. Lebih banyak ruang yang diperlukan untuk menyimpan data penting sama ada di dalam ruang penyimpanan peribadi seperti pemacu jari (thumb drive) atau cakera keras luaran (external hard disk) bagi data berformat digital. Walau bagaimanapun, kaedah penyimpanan tersebut sebenarnya terdedah kepada risiko kehilangan, kecurian dan sebagainya.  

 

Kehadiran teknologi inovatif seperti storan awan sebenarnya berpotensi untuk membantu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh banyak pihak terutamanya para pemilik perniagaan yang baru sahaja hendak mendigitalkan perniagaan mereka. 

 

Antara kelebihan yang boleh dikecapi apabila memanfaatkan penggunaan storan awan untuk menguruskan maklumat penting perniagaan adalah anda dapat berkongsi data bersama pengguna lain dengan mudah. Selain itu, anda juga boleh menjimatkan penggunaan kertas selain dapat menyemak dan memuat turun dokumen yang diperlukan walau di mana anda berada. 

 

Perkhidmatan storan awan membuka peluang kepada pengguna untuk menyimpan data digital milik mereka di dalam ruang penyimpanan maya dan membolehkan proses menyunting, meminda serta memindahkan dokumen dari satu tempat ke tempat lain secara dalam talian.  

 

Storan awan ialah platform penyimpanan yang versatil kerana boleh menempatkan pelbagai jenis data penting dalam beraneka format termasuklah dokumen Word, hamparan elektronik Excel mahupun fail video. Ketahui empat jenis storan awan yang mempunyai fungsi tersendiri bagi menepati keperluan berbeza.

 

 4 Jenis Storan Awan (Cloud Storage) yang Anda Perlu Tahu

 

 

Storan awan awam 

 

Public cloud storage atau storan awan awam ialah model perkhidmatan yang ditawarkan oleh pembekal servis yang menyediakan ruang simpanan dalam talian berdasarkan tahap penggunaan pihak atau individu yang melanggan mengikut harga servis yang telah ditentukan. 

 

Harga langganan yang ditetapkan oleh pembekal servis untuk storan awan awam adalah lebih murah berbanding storan awan jenis lain. Ia tidak memerlukan sebarang penyenggaraan. 

 

Storan awan awam berciri komersial kerana dilengkapi akses mudah serta ruangan yang sesuai untuk pengguna yang memiliki perniagaan. Pengawalan datanya pula lebih ringkas. Setiap pengguna yang melanggan perkhidmatan storan awan jenis awam boleh menentukan fungsi serta tahap keselamatan kawalan yang diingini mengikut keperluan masing-masing. 

 

Ia juga mudah digunakan oleh pelbagai pihak termasuklah kakitangan organisasi atau individu persendirian untuk melakukan aktiviti perkongsian fail serta penyimpanan dokumen yang cekap.  

 

Storan awan peribadi 

 

Private cloud storage atau storan awan peribadi yang bersifat persendirian bertindak sebagai storan dalaman yang digunakan dalam persekitaran khusus dan dilindungi. Pelaksanaannya dihoskan secara dalaman manakala segala data dan dokumen yang berkenaan akan disimpan di dalam rangkaian peribadi milik syarikat itu sendiri. 

 

Model storan awan jenis peribadi ini selalunya digunakan oleh syarikat atau organisasi gergasi yang memiliki pusat data mereka sendiri bagi memudahkan proses pemantauan dan pengawalan privasi data secara dalaman. 

 

Storan awan peribadi sangat sesuai untuk mana-mana syarikat yang beroperasi di dalam persekitaran sensitif yang melibatkan data dan maklumat sulit seperti rekod kesihatan, data kewangan dan data peribadi. Data sebegini memerlukan perlindungan optimum bagi mengelak serangan siber yang berisiko menjejaskan keselamatan data dan maklumat terkawal. 

 

 4 Jenis Storan Awan (Cloud Storage) yang Anda Perlu Tahu

 

 

Storan awan campuran 

 

Hybrid cloud storage ialah storan awan campuran yang menggabungkan fungsi storan awan awam dan peribadi. Ia menawarkan lebih banyak pilihan untuk penyebaran data serta fleksibiliti. Ruang penyimpanannya lebih besar untuk menghimpun lebih banyak dokumen dan fail maklumat kerana sistem penyimpanan sudah diintegrasikan antara storan awan awam dan peribadi. Oleh yang demikian, penggunaan storan awan campuran boleh mendatangkan kebaikan untuk pengurusan perniagaan anda. 

 

Jika terdapat gangguan atau kegagalan sistem di dalam storan awan awam, jangan khuatir. Anda sebenarnya boleh melakukan salinan backup di dalam sistem storan yang satu lagi. Hal ini akan mengurangkan risiko kerosakan fail. Semua data sensitif yang penting boleh disimpan di dalam storan awan peribadi manakala maklumat umum boleh menggunakan ruangan di dalam storan awan awam. Dengan cara ini, masa dan pengeluaran kos dapat dijimatkan! 

 

Storan awan komuniti 

 

Model storan awan yang dikenali sebagai community cloud storage atau storan awan komuniti menjurus kepada penggunaan yang merangkumi beberapa organisasi tertentu dalam komuniti yang sama. 

 

Ia bukanlah hak persendirian untuk kegunaan satu organisasi semata-mata, sebaliknya dikongsi bersama beberapa badan atau pengguna lain yang mempunyai pengurusan sama seperti cawangan bank, badan pengurusan universiti atau jabatan polis yang beroperasi di dalam negeri yang sama. 

 

Pihak pembekal yang bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan ini akan menawarkan perisian yang direka khas untuk memenuhi keperluan komuniti tertentu. Apa sahaja bentuk data yang disimpan di dalam storan awan peribadi milik komuniti akan dipantau dan dilindungi dengan strategik bagi mengelak sebarang ancaman. Ia sesuai digunakan oleh syarikat-syarikat besar seperti syarikat kesihatan, kewangan atau undang-undang dengan dasar pematuhan yang ketat. 

 

Anda berisiko menanggung kerugian kerana tidak mempunyai sistem pengurusan maklumat yang teratur? Dapatkan penyelesaian Unifi Cloud Storage bagi meningkatkan kecekapan urusan perniagaan anda. 

  

How did you find this offering?

Community Discussion

0 comments

Article

Learn More and Earn More: How Online Learning Helps Your Business and You

Digitisation

13 Jan 2023 • 2 min Read

Now that we’re moving past the pandemic slowdown, things seem to be jumping back into hyperdrive. Online business is no exception. That’s why you need the right tools and mindset, and with online learning you and your employees will get just that and stay primed for success. 

 

 

The paradigm shift of physical to online during the pandemic has shown that there’s only one thing that stays the same: change. In keeping up with the times, businesses have had to adapt by these rules as well, making changes to the way they run and how they serve their customers. As a business owner, you might find yourself in the same situation and thinking to yourself: “How do I keep up?”. 

 

Well, first things first: if that’s on your mind, then great! That means you’re ready to seek out new opportunities to address the business landscape now and strive to improve. And to reach that goal, there’s no better way than to upskill! 

 

Elevate your skill and capabilities 

 

To ‘upskill’ means to take your capabilities to the next level, expanding on what you know so you can optimise what you do. While technology can cover a lot of what businesses do daily, you still need the talent and know-how in leveraging the benefits and optimising the solutions you require. 

 

It’s a good thing that there are plenty of options to upskill, with many platforms offering online courses. This means you can save time in your day to take on knowledge without having to travel physically to a training centre. 

 

These courses cover a range of topics like how to use digital marketing tools, how to conduct data analysis, how to protect your assets against cyberthreats, and more. The best part? Some of these learning platforms even offer starter courses for free with a sign-up, so all that’s needed is your registration and a bit of your time. 

 

Pro tip: Check out AirAsia Academy for over 150 hours of educational content and 100+ expert-curated courses. 

 

 

Learn More and Earn More: How Online Learning Helps Your Business and You

 

 

Think like an expert when you get expert insight 

 

There’s plenty of ways to learn, but one of the best is to get it straight from the experts. Navigating the day-to-day can be challenging when you’re starting up, and it’s easy to feel defeated when you face a roadblock. 

 

However, if you get the perspective of experts, you’d know that the adversity is part of your progress to better circumstances. 

 

Not only will expert insight give you a new perspective in facing your business challenges, it also trains your critical thinking. What can you afford to lose out on now, and recoup later? What part of your business should you prioritise first? 

 

These considerations would be clearer with the guidance of a seasoned eye, which comes available through courses that put you under the wings of professionals with knowledge to impart. 

 

Pro tip: Find the right expert analysis and guidance with DMC. Special perks are available for unifi Business Club (uBC) members! 

 

Defining your own path into online business can be tricky. Programmes and solutions from uBC are tailored to expand your entrepreneurial abilities and elevate your earning power. Claim the exclusive member deals now!  

 

How did you find this offering?

Community Discussion

0 comments

Article

How to Digitalise Your Business Like a Pro

Digitisation

11 Jan 2023 • 3 min Read

Just like anything else, digitalising your business has its pros and cons. Even so, if you know how to manage the challenges that come with digitalisation, you stand to reap the benefits of doing business online. 

 

Digitalisation is the next frontier for all, be it businesses or customers. The acceleration of digital transformation was especially evident during the height of the pandemic. In such a paradigm-shifting time, the option to connect beyond face-to-face interactions helped to empower us in overcoming limitations with comfort and convenience.  

 

In the context of business, even though brick-and-mortar retail remains a staple of the consumer experience, no one can doubt that online shopping has its own set of advantages. For enterprising individuals such as yourself who are running your own business, going online is the perfect way to maximise your resources at hand! 

 

Of course, there will be challenges to face so keep this guidance in mind. You’ll be better prepared to overcome obstacles and get on the right track for business growth! 

 

Planning your start-up costs 

 

Perhaps the biggest challenge in initiating your business online would be the start-up costs. Though some initial platforms are free to use — Instagram, for example — there may be other expenses to consider. 

 

These could include costs for website hosting and search engine optimisation (if you’re setting up your own page), copywriting and design (if you’re looking to outsource the talent), and page maintenance among others. 

 

Of course, the costs all vary depending on how much you’re willing to take on and do yourself, and what else you’d like to invest in the long run. Determining this starting amount properly would ultimately help you navigate the realm of online business with a strong digital presence. 

 

You can always work around the issue of budgeting by learning more about financial tools and marketing know-how. By doing this, you can spend less on outsourcing and have more of a say on how you want to put your best foot forward. 

 

Pro tip: Explore financial assistance specially designed for unifi Business Club (uBC) members. 

 

 

How to Digitalise Your Business Like a Pro

 

 

Ensuring security for buyer and seller alike 

 

When it comes to security, both customers and businesses can be at risk of being tricked. The threat doesn’t just apply to small businesses; more established companies too have found fraud to be a rampant issue. 

 

In August 2022, a survey by software company Stripe found that up to 64% of businesses faced difficulty in countering an increase in fraudulent activity. They struggle not only due to the increasing frequency of fraud, but also because of the growing complexity involved in these fraudulent schemes. The danger is becoming harder to detect or deflect, especially without knowing what to look out for.    

 

That’s why when it comes to handling transactions online, it’s always best to keep it simple and transparent. The only information you share across should be limited to just the appropriate account numbers, pricing and confirmation of purchase. 

 

Pro tip: Click here for complete business protection across multiple devices. 

 

Furthermore, it helps if there’s a way for customers to contact you directly to inquire and double check. This can be useful to counter instances of fake accounts or identity theft, and in turn help boost your credibility and readiness to serve.  

 

Beyond the challenges of cost and security, it is also a matter of how you go about building familiarity between your customers and your brand, leading to loyal buyers. With these points to consider, you’ll be primed to take on the world of online business and set the course for your next achievement! 

 

 

As you take your business online, finding the right solutions to ease your day-to-day processes can be a challenge. Know that you’re not alone! Solutions from uBC are tailored to support your business digitalisation. Claim the exclusive member deals now!  

How did you find this offering?

Community Discussion

0 comments

Events

Mark off your calendars

Drop by one of our events and gain in-person guidance.

Find out more

Customer Stories

Hear it from our customers

See what other businesses who have tried, tested and loved uBC have to say.

Go there