Article

Bagaimana untuk Tingkatkan Jualan Anda dengan Solusi Pemasaran Digital Unifi Business

Pemasaran & Penjenamaan

20 May 2024 • 5 min read

Bukan mudah untuk menjalankan kempen pemasaran terutamanya bagi usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) yang mempunyai bajet yang terhad. Pembelian iklan juga tidak menjamin peningkatan jualan jika anda tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pemasaran.

Untuk mencipta kempen pemasaran bagi sesuatu jenama atau produk, anda harus mengenal pasti khalayak yang ingin disasarkan termasuk dari segi demografik, psikografik, geografik dan saluran media pilihan mereka. Ini penting bagi memastikan keberkesanan kempen yang dijalankan. Di samping itu, anda juga perlu mempunyai kemahiran dalam penulisan iklan dan reka bentuk grafik, serta peka dengan perubahan trend pemasaran digital. Semua ini memerlukan masa dan penelitian selain kepakaran tertentu.

Usahawan PMKS, terutamanya mereka yang baru menceburi bidang perniagaan, pastinya tidak mampu untuk mengupah tenaga profesional yang bertauliah atau agensi pemasaran yang kebiasaannya mengenakan bayaran sehingga berpuluh ribu ringgit. Walau bagaimanapun, dengan Solusi Pemasaran Digital yang ditawarkan Unifi Business, anda dapat menjalankan kempen pemasaran yang boleh disesuaikan mengikut bajet anda. Bayaran juga boleh dibuat secara bulanan tanpa sebarang kadar faedah atau caj tambahan.

 

Pakej Solusi Pemasaran Digital Unifi Business

Kelebihan DMS

Bagaimana pasukan Business Unifi Menguruskan Kempen Pemasaran

 

Langgan Solusi Pemasaran Digital dengan mudah secara dalam talian di halaman Unifi Business. Pelbagai penyelesaian digital lain seperti hab e-dagang dan penyimpanan awan turut ditawarkan bagi kemudahan usahawan PMKS.

Related solutions

image

10,000 emel PERCUMA setiap bulan tanpa…

Solutions

0

Enginemailer

Nikmati Solusi Pemasaran Emel yang…

  • Saring dan bina lebih banyak hubungan
  • Rekaan yang melengkapi kempen
  • Hantaran emel yang tepat kepada pengguna yang disasarkan
  • Memantau dan mengoptimumkan kempen
image

Mendayakan perusahaan skala kecil untuk…

Solutions

1

ScoreXcess

Portal Permohonan Pembiayaan Bisnes…

  • Padanan kemampuan bisnes anda dengan mana-mana agensi/institusi kewangan
  • Proses kelulusan sehingga 3 hari bekerja bergantung kepada dokumen lengkap
  • Dikuasakan oleh CEDAR
  • 'Onboarding' ringkas
image

Iklankan SME Anda di Platform Percuma

Solutions

0

Dattel

Sasaran Pelanggan Pelbagai Media

  • Akses kepada analitik pengguna merentasi 10 pemasaran menegak
  • Pengguna media sosial yang saling berhubung menerusi TikTok, Facebook & Instagram
  • Menjejak prestasi ‘conversion’ berbanding penanda aras industri
  • REV ads manager
  • Fungsi ‘Smart Narrative’ yang memandu pengguna di platform
  • Data ruang kerja yang berbilang dimensi

Community Discussion

0 comments

Article

[VIDEO] How to Elevate Your Brand’s Content with Social Insights

Tips & Tricks

20 May 2024 • 2 min read

Tracking your social media analytics can provide you with valuable info that helps you craft better content. Get the most out of all the data and statistics to create a strategy that’s tailored just for your target audience.

 

Pay close attention to your social insights. These sets of data allow you to customise strategies and curate the type of content that impacts your audience.  

 

In this video, find out how you can improve your content offerings with social analytics. 

 

As you learn more about what kind of content converts followers into consumers, and as you perfect your craft of creating effective marketing campaigns, you’ll be able to retain your customers or find new ones. 

 

Pro tip: Use a leading consumer data provider such as Dattel. It’ll help you understand your target audience better and develop successful promotional activities for your business.  

 

Want to get a marketing campaign off the ground but not sure where to start? Digital Marketing Solution from Unifi Business has got you covered, with a full-fledged marketing team at the ready to run, analyse, and optimise campaigns tailor-made for you! 

Related solutions

image

Advertise your SME on a Free Platform

Solutions

0

Dattel

Target Customers on Every Kind of Media

  • Access to consumer analytics that span across 10 verticals
  • Social media audience connects across TikTok, Facebook, and Instagram
  • Track conversion performance against industry benchmarks
  • REV Ads Manager
  • Smart Narrative function which guides the user throughout the platform
  • Multi-dimensional data workspace​
image

Unlock 10,000 FREE emails every month…

Solutions

0

Enginemailer

Enjoy A Holistic Email Marketing…

  • ​Clean-up and build more contacts
  • Design engaging campaigns
  • Send precise emails that are specifically targeted for the user
  • Monitor and optimise campaigns
image

Discover on-demand learning and…

Solutions

0

AirAsia Academy

Invest In Your Business Via Educational…

  • Reskill and upskill opportunities
  • Gain in-demand skills that keep up with trends
  • Learning courses and topically relevant content 
  • High quality courses curated by acclaimed universities and expert educators

Community Discussion

0 comments

Article

[VIDEO] Bagaimana untuk Mengaktifkan Akaun Unifi Cloud Storage melalui E-mel

Storan Awan

17 May 2024 • 1 min read

Gunakan Unifi Cloud Storage bagi meningkatkan produktiviti dan melancarkan operasi perniagaan anda.

 

Unifi Cloud Storage ialah solusi daripada Unifi Business yang membolehkan anda menyimpan fail dan maklumat syarikat seperti invois, resit dan lain-lain rekod penting ke simpanan awan. Dengan Unifi Cloud Storage juga, anda dapat mengakses data anda bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. 

 

Penyelesaian storan awan ini mempunyai banyak kelebihan yang perlu dimanfaatkan oleh komuniti peniaga di negara ini, khususnya usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).

 

1. Piawai keselamatan yang ketat

 

Ciri-ciri keselamatan yang canggih berserta enkripsi atau penyulitan yang komprehensif memastikan hanya pihak yang dibenarkan sahaja dapat membaca dan mengubah data.

 

2. Kebolehsesuaian dan fleksibiliti

 

Anda bebas menyesuaikan pengurusan akses dan peruntukan storan mengikut keperluan anda. Contohnya, hak akses bagi setiap akaun tidak terhad kepada seorang individu sahaja, malah boleh diberi kepada beberapa kakitangan syarikat.

 

Di samping itu, aplikasi Unifi Cloud Storage boleh dipasang dan diakses pada komputer (desktop) serta peranti mudah alih (mobile) iOS mahupun Android.

 

3. Hos tempatan

 

Kesemua data dihoskan di Malaysia bertempat di pusat data yang diperkukuh dengan sekuriti bertaraf Tier-3 yang diiktiraf dari aspek keselamatan, akses pantas, pemantauan dan uptime.

 

4. Penjimatan hebat

 

Menawarkan solusi simpanan awan yang memaksimumkan nilai dan pulangan untuk wang anda.

 

Tip penting: Untuk kemudahan anda, Unifi Cloud Storage boleh diaktifkan menerusi aplikasi dan juga e-mel. Dalam perkongsian video kali ini, kami paparkan cara untuk mengaktifkan akaun anda menggunakan e-mel. Jom tonton sekarang!

Related solutions

image

Urusan bisnes dalam genggaman!

Solutions

1

Bizapp

Mengoptimumkan Produktiviti Semasa…

  • Sistem aplikasi web berintegrasi yang tersedia dalam versi mudah alih dan komputer
  • Modul pemprosesan jualan komprehensif dengan sistem HQ-agen
  • ‘Woo-commerce’ dan ‘plug in’ yang responsif dan integratif untuk memudahkan perkhidmatan pelanggan hingga ke ibu pejabat
  • Solusi dan pengurusan logistik berintegrasi
image

Setiap ahli UBC boleh menikmati DISKAUN…

Solutions

0

EasyStore

Urus E-dagang Pelbagai Saluran

  • Perniagaan dilakukan menerusi pelbagai saluran termasuk media sosial, SEO, EDM dan banyak lagi
  • Urus semua operasi perniagaan dalam satu tempat
  • Jana jualan dengan bantuan alat yang meningkatkan produktiviti
  • Bisnes analitik yang melancarkan operasi
image

Tiada lagi bayaran POS setiap bulan dan…

Solutions

0

KryptoPOS

Penyelarasan Penuh Titik Jualan

  • Sistem berasaskan awan
  • Analitik masa nyata
  • Inventori & transaksi
  • Pengurusan pekerja

Community Discussion

0 comments

Article

Nak Dapatkan Pembiayaan Perniagaan? Ini Caranya untuk Kurangkan Risiko

Kewangan
Tip & Panduan

15 May 2024 • 6 min read

Ramai usahawan beranggapan bahawa mendapatkan pembiayaan adalah satu langkah yang tidak baik kerana melibatkan pembayaran faedah. Tidak dinafikan juga terdapat beberapa risiko sekiranya usahawan gagal untuk membayar balik pinjaman mengikut jumlah dan masa yang telah ditetapkan oleh pihak bank.

Namun begitu, suntikan dana tambahan boleh digunakan bagi pelbagai tujuan yang dapat memberikan impak positif kepada perniagaan anda.

Sebagai contoh, selain untuk mengekalkan aliran tunai yang positif, ia juga boleh digunakan untuk pengiklanan produk atau jenama, pengubahsuaian kedai untuk meningkatkan kapasiti stok atau meningkatkan keselesaan pelanggan, membeli peralatan yang lebih baik atau melabur dalam teknologi terkini untuk meningkatkan produktiviti pekerja dan lain-lain lagi.

Walau bagaimanapun, anda perlulah membuat pertimbangan dan perancangan yang teliti sebelum membuat keputusan untuk mendapatkan sebarang pembiayaan. Ini penting bagi mengurangkan sebarang risiko dan memastikan dana yang diperolehi dapat digunakan sebaiknya.

Antara aspek yang perlu dipertimbangkan sebelum memohon pembiayaan perniagaan adalah:

1. Tujuan pembiayaan

Pembiayaan perlulah dimohon bagi tujuan yang produktif kepada syarikat, contohnya untuk pembelian peralatan tambahan bagi memenuhi peningkatan permintaan daripada pelanggan.

Anda perlu membuat keputusan yang tegas dan jelas tentang apa yang anda ingin lakukan dengan dana yang akan diperolehi.

2. Prestasi syarikat

Anda perlu memastikan bahawa perniagaan anda sedang berkembang maju di mana pendapatan syarikat menunjukkan peningkatan secara konsisten.

Kemungkinan juga syarikat anda menerima jumlah tempahan yang sangat besar atau projek yang memerlukan modal yang besar dan tidak dapat dipenuhi tanpa suntikan dana tambahan. Semua keadaan ini mewajarkan permohonan pembiayaan perniagaan.

3. Keupayaan syarikat

Aliran tunai, iaitu aliran keluar dan masuk wang tunai, merupakan antara aspek utama yang diambil kira institusi kewangan dalam mempertimbangkan permohonan pinjaman sesebuah syarikat. Ini kerana ia adalah petunjuk penting bagi kesihatan kewangan syarikat.

 

Aliran tunai yang positif menunjukkan syarikat mempunyai lebih banyak wang tunai yang mengalir masuk berbanding yang keluar. Oleh itu, syarikat tersebut mempunyai wang tunai yang mencukupi untuk memenuhi kewajipan kewangannya dan membiayai operasinya.

 

Ia juga menjadi tanda pertumbuhan dan kestabilan syarikat kerana ia menunjukkan bahawa syarikat dapat menjana wang tunai yang mencukupi untuk melabur dalam peluang baharu atau untuk membina simpanan dalam jangka masa yang lebih singkat.

 

4. Pembiayaan sedia ada

Sekiranya anda mempunyai pembiayaan perniagaan yang masih belum dilangsaikan, anda perlu memastikan ianya digunakan sebaiknya bagi tujuan yang produktif atau telah digunakan sepenuhnya sebelum memohon pembiayaan tambahan. Ini kerana pembiayaan baru akan memberi bebanan tambahan kepada anda bagi jangka masa yang panjang.

5. Ciri-ciri pembiayaan

Setiap jenis pembiayaan yang ditawarkan oleh institusi kewangan pasti mempunyai kelebihan dan kekurangan tertentu. Sebagai contoh, ada yang menawarkan moratorium pembayaran bagi jangka waktu tertentu, mensyaratkan jaminan oleh entiti tertentu dan menyediakan kredit pusingan.

Anda perlulah membuat perbandingan bagi memastikan pembiayaan yang dipilih adalah yang terbaik dan sesuai dengan keperluan dan kemampuan syarikat, di samping memenuhi syarat yang diperlukan.

Selain berhubung terus dengan pihak bank, anda juga boleh mendapatkan maklumat mengenai pembiayaan perniagaan yang ditawarkan oleh pelbagai institusi kewangan secara dalam talian di imSME.

Perkhidmatan pemadanan dan permohonan rujukan pembiayaan turut disediakan di portal tersebut yang dimiliki dan diuruskan oleh Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad (CGC), dengan sokongan Bank Negara Malaysia serta bank-bank yang terlibat.

6. Kadar pembiayaan yang kompetitif

Anda juga perlu membuat perbandingan bagi kadar pembiayaan yang ditawarkan oleh institusi kewangan pilihan anda. Pastikan anda mengetahui dan memahami jenis faedah yang dikenakan; sama ada kadar faedah tetap (fixed rate), kadar faedah bulanan (monthly rest rate) atau kadar rata (flat rate).

Sekiranya institusi tersebut ada menawarkan moratorium, anda perlu mengambil kira kadar faedah yang dikenakan sepanjang tempoh moratorium tersebut. Ambillah masa untuk berbincang dengan pihak bank untuk memahami kelebihan dan kekurangan jenis-jenis faedah yang dikenakan.

Skim Pembiayaan BSN Micro/i Madani

Bank Simpanan Nasional (BSN) adalah salah satu institusi kewangan yang menyediakan kemudahan pembiayaan perniagaan kepada usahawan mikro di Malaysia.

Sekiranya anda baru sahaja memulakan perniagaan dan telah beroperasi sekurang-kurangnya selama enam bulan, atau menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan (pendapatan setahun kurang daripada RM300,000 atau mempunyai pekerja kurang daripada lima orang), anda bolehlah memohon Skim Pembiayaan BSN Micro/i Madani yang ditawarkan oleh BSN.

Skim tersebut terbuka kepada lapan kategori usahawan iaitu umum, wanita, belia, Borneo, perintis (startup), istimewa, penjaja dan juga veteran. Layari laman BSN Micro/i Madani untuk maklumat lanjut.

 

Perlukan bantuan untuk menghasilkan iklan dan menjalankan kempen pemasaran bagi produk anda di platform digital? Jom langgan solusi pemasaran digital Unifi Business yang menawarkan perkhidmatan semua dalam satu — pengurusan kempen, penulisan iklan dan reka bentuk grafik.

Related solutions

image

Tingkatkan pertumbuhan perniagaan anda

Solutions

0

Skim Pembiayaan BSN Micro/i Madani

Menyokong Kesinambungan Perniagaan Anda

  • Pembiayaan/pinjaman sehingga RM50,000
  • Kadar keuntungan/faedah 4% setahun (kadar tetap)
  • 14 hari bekerja selepas dokumen lengkap diterima
image

Mendayakan perusahaan skala kecil untuk…

Solutions

1

ScoreXcess

Portal Permohonan Pembiayaan Bisnes…

  • Padanan kemampuan bisnes anda dengan mana-mana agensi/institusi kewangan
  • Proses kelulusan sehingga 3 hari bekerja bergantung kepada dokumen lengkap
  • Dikuasakan oleh CEDAR
  • 'Onboarding' ringkas
image

Iklankan SME Anda di Platform Percuma

Solutions

0

Dattel

Sasaran Pelanggan Pelbagai Media

  • Akses kepada analitik pengguna merentasi 10 pemasaran menegak
  • Pengguna media sosial yang saling berhubung menerusi TikTok, Facebook & Instagram
  • Menjejak prestasi ‘conversion’ berbanding penanda aras industri
  • REV ads manager
  • Fungsi ‘Smart Narrative’ yang memandu pengguna di platform
  • Data ruang kerja yang berbilang dimensi

Community Discussion

0 comments

Article

[VIDEO] 5 Cara Berkesan Uruskan Maklum Balas Pelanggan Secara Profesional

Pengalaman Pelanggan

13 May 2024 • 2 min read

Sebagai pemilik perniagaan, anda harus bijak berinteraksi dengan para pengguna. Khidmat perhubungan pelanggan yang berkualiti dapat membantu mengekalkan kesetiaan pelanggan sedia ada di samping membina kepercayaan pelanggan baharu.  

  

Perkhidmatan pelanggan sangat penting dalam aktiviti urus niaga kerana ia merupakan saluran interaksi dua hala antara pelanggan dengan peniaga untuk saling berkomunikasi dengan jelas, sama ada menerusi e-mel, media sosial, sistem pesanan ringkas (SMS) atau panggilan telefon. 

 

Sudah menjadi lumrah alam perniagaan, penjual akan berhadapan dengan komen dan ulasan yang negatif daripada pembeli. Biarpun perit untuk diterima, kritikan, keluhan mahupun teguran yang disuarakan pelanggan sebenarnya dapat membantu anda memperbaiki kelemahan syarikat.  

 

Bagi mengoptimumkan tahap kepuasan pelanggan, aspek perkhidmatan pelanggan yang berintegriti dan profesional hendaklah diamalkan supaya reputasi perniagaan terus cemerlang. 

 

Ikuti panduan mengenai tatacara pengurusan perhubungan pelanggan yang ideal dalam video ini.

 

Manfaatkan Unifi eCommerce Hub untuk memantapkan prestasi serta kelancaran perniagaan anda. Antara lain, penyelesaian serba lengkap ini membolehkan anda mengendalikan pertanyaan pelanggan yang diterima di laman sosial dengan cekap dan sistematik. 

Related solutions

image

Iklankan SME Anda di Platform Percuma

Solutions

0

Dattel

Sasaran Pelanggan Pelbagai Media

  • Akses kepada analitik pengguna merentasi 10 pemasaran menegak
  • Pengguna media sosial yang saling berhubung menerusi TikTok, Facebook & Instagram
  • Menjejak prestasi ‘conversion’ berbanding penanda aras industri
  • REV ads manager
  • Fungsi ‘Smart Narrative’ yang memandu pengguna di platform
  • Data ruang kerja yang berbilang dimensi
image

10,000 emel PERCUMA setiap bulan tanpa…

Solutions

0

Enginemailer

Nikmati Solusi Pemasaran Emel yang…

  • Saring dan bina lebih banyak hubungan
  • Rekaan yang melengkapi kempen
  • Hantaran emel yang tepat kepada pengguna yang disasarkan
  • Memantau dan mengoptimumkan kempen
image

Urusan bisnes dalam genggaman!

Solutions

1

Bizapp

Mengoptimumkan Produktiviti Semasa…

  • Sistem aplikasi web berintegrasi yang tersedia dalam versi mudah alih dan komputer
  • Modul pemprosesan jualan komprehensif dengan sistem HQ-agen
  • ‘Woo-commerce’ dan ‘plug in’ yang responsif dan integratif untuk memudahkan perkhidmatan pelanggan hingga ke ibu pejabat
  • Solusi dan pengurusan logistik berintegrasi

Community Discussion

0 comments

Article

Bagaimana Nak Bina Jenama Perniagaan Anda

Pemasaran & Penjenamaan

01 Sep 2023 • 3 min read

Penjenamaan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkenalkan produk anda dengan berkesan. Kami kongsikan lima tip bernas yang boleh anda aplikasikan.

 

Penjenamaan bukan sahaja relevan kepada individu yang mahu mencipta nama supaya lebih dikenali, tetapi juga amat berguna kepada golongan usahawan. 

 

Bagi sesebuah perusahaan, pembinaan jenama boleh mengukuhkan kepercayaan pengguna terhadap syarikat anda, meningkatkan jualan dalam jangka masa panjang, menarik minat orang ramai dan juga mewujudkan kesetiaan pelanggan.  

 

Sebelum kita menyelami tip untuk membina jenama, kita hendaklah fahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan penjenamaan atau branding. Menurut Kamus Dewan, penjenamaan merujuk kepada pemberian jenama ataupun nama tertentu kepada sesuatu produk yang dihasilkan. Ia merangkumi apa yang jenama anda janjikan buat pelanggan. Aspek penjenamaan adalah mustahak dalam strategi perniagaan, tidak kira betapa besar atau kecilnya saiz perniagaan anda. 

 

1. Pemilihan nama  

 

Pemilihan nama ialah satu komponen utama dalam membentuk jenama yang teguh. Seboleh-bolehnya, beri nama yang unik agar ia lebih menonjol berbanding jenama lain. Anda juga perlu tahu bahawa jenama dan produk adalah dua perkara yang berbeza. 

 

Elak menamakan produk anda sama dengan jenama perniagaan. Ini kerana anda perlu memastikan pelanggan tahu jenama anda sebelum mengenali produk anda. 

 

2. Kenali jenama anda 

 

Inserting image... 

Setelah memilih nama yang sesuai, anda harus mengenal pasti kekuatan jenama anda. Mungkin juga jenama anda mempunyai keunikannya yang tersendiri. Anda perlu tahu apakah perbezaan perniagaan anda berbanding pesaing. 

 

Selepas itu, barulah fokus dalam menyerlahkan kekuatan dan keunikan jenama anda. Cipta slogan yang senang dikaitkan dengan keistimewaan produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Selain itu, logo yang tepat juga tidak kurang pentingnya dalam melonjakkan jenama anda. Selepas mereka logo yang sesuai, pastikan logo ini ada di setiap platform media sosial perniagaan anda. 

 

3. Berkomunikasi di media sosial 

 

Zaman sekarang, apabila anda memperkenalkan jenama anda kepada umum, ada banyak saluran yang boleh dipraktikkan selain media tradisional seperti surat khabar, radio dan TV. Kini, kandungan atau content di media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk jenama yang bagus. Bina karakter yang unik atau wujudkan tagline khas untuk jenama anda.  

 

Sampaikan mesej kepada pelanggan dan bakal pelanggan melalui penceritaan (storytelling), berinteraksi dengan pelanggan di media sosial secara konsisten atau beri sampel produk anda kepada pelanggan yang bertuah. 

 

Pastikan akaun media sosial anda kekal aktif supaya pelanggan akan terus setia menantikan content baharu daripada anda. Di samping itu, anda juga boleh membina laman web yang membolehkan pelanggan merujuk atau mendapatkan maklumat tentang produk yang anda jual. 

 

4. Kenali pelanggan anda