Article

#Unibizity Podcast Series 1.0 & 2.0

Tips & Tricks

29 Dec 2023 • 3 min read

Are you a seasoned business owner or an aspiring entrepreneur? Discover what it truly takes to run your business in a fast-paced, digital-driven world. Tune in to this unmissable podcast series, brought to you by Unifi Business.

 

Ready to unlock the business secrets of our local entrepreneurs? Want to find out all the ins and outs of their journey, as well as insightful stories, tips and advice?

Join us at #Unibizity, the podcast that unlocks the secrets to owning a business!

Tap the links below to watch the full episodes:

 

 

Learn how Jane Chuck and Bryan Low navigate their journey and go from strength to strength to become Malaysia’s top entrepreneurs!

 

 

 

Discover real business secrets, tips and tricks with myBurgerLab co-founder Ren Yi and owner of beauty brand HYGR, Ivor Xian Z.

 

 

 

Pinn Yang from Good Foodie Media, and Caressa, a Unifi Business representative, share their experiences in growing a successful business through creative digital solutions

 

 

Anne Idris daripada My Mum’s Bakery dan Abang Sahar daripada Laziz Patin berkongsi pelbagai rahsia kejayaan perniagaan mereka.

 

 

Nubhan yang kita nampak berjaya pun pernah rasa kecewa. Tapi tak bermakna dia cepat putus asa! Ikuti perjalanan dan kisah suka duka yang ditempuhi.

 

 

Uncover how the boss babes of Cocodry and Dododots build their self-care businesses by sharing quality content with a wider audience.

 

 

Meet Hugh Koh, Pestle & Mortar’s fashion extraordinaire! He shares his best tips, insights and advice on how to build a successful streetwear empire.

 

 

Let’s hear how Yap Minton, co-founder of Zucca Boutique, has rapidly boost the success of his company with livestreams.

 

Want to build your business too? Get Geran Digital PMKS Madani here and enjoy 50% off when you subscribe to Unifi Business Fibre and Digital Marketing Solution.

 

Explore even more inspiration and insights for your biz on Unifi YouTube.

Community Discussion

0 comments

Article

[VIDEO] Usahawan Lokal Unifi: Noranis Hasilkan Kek Pertabalan Yang di-Pertuan Agong

Nasihat Niaga

31 Oct 2023 • 5 min read

Siapa sangka, perniagaan kecil-kecilan yang dimulakan di rumah dengan peralatan yang terhad dan ratusan ringgit sebagai modal dapat memberi keuntungan yang lumayan. Inilah hakikat yang dikongsikan oleh pengusaha perniagaan bakeri dan pastri, Noranis Ayu Nordin, yang merupakan pengasas Anies Bake House.

Menurut Noranis, beliau mula berkecimpung dalam bidang perniagaan sejak usia 18 tahun dengan mengambil tempahan kuih raya pada setiap bulan Ramadan. Beliau pada asalnya hanya ingin mencuba dan tidak menyangka dapat memperoleh sambutan yang baik dengan jumlah tempahan bernilai RM10,000 pada bulan pertama. Hal ini telah memberi suntikan semangat kepada beliau untuk terus menceburkan diri dalam bidang pembuatan bakeri dan pastri.

“Pada awalnya, saya hanya menggunakan peralatan yang sedia ada di rumah dan bahan-bahan untuk membuat kuih hanya dibeli mengikut jumlah tempahan yang diterima. Jadi saya tidak memerlukan modal yang banyak untuk memulakan perniagaan. Pemasaran juga dibuat dari mulut ke mulut dengan melantik beberapa orang rakan sebagai ejen untuk mempromosikan produk dan merekodkan tempahan di beberapa lokasi,” kata Noranis.

Noranis yang juga bekerja sepenuh masa sebagai setiausaha pada ketika itu menyiapkan tempahan pada waktu malam dan hujung minggu dengan dibantu oleh ibu saudara beliau. Berbeza dengan zaman sekarang, pelanggan pada tahun 1990-an kurang memberi perhatian terhadap aspek pembungkusan produk, tetapi lebih mementingkan rasa, rupa bentuk dan jenis kuih yang ditawarkan, kata Noranis.

“Mak saya ketika itu berniaga di kantin sekolah dan banyak menyimpan bekas makanan seperti bekas gula-gula. Jadi saya gunakan bekas makanan tersebut untuk menyimpan kuih yang seterusnya akan diedarkan terus kepada pelanggan. Zaman dulu, pelanggan tidak ambil kisah soal pembungkusan. Kuih raya juga agak sukar didapati di kedai-kedai kerana tidak ramai yang menawarkan perkhidmatan pembuatan bakeri dan pastri ketika itu. Walau bagaimanapun, pelanggan dapat menikmati rasa asli kuih kerana bahan utama seperti jem nanas bagi pembuatan tart nanas dihasilkan sendiri oleh peniaga,” kata Noranis.

Noranis yang kini berusia 49 tahun memiliki sebuah kedai dan studio pengeluaran produk bakeri dan pastri di Cyberjaya, Selangor. Beliau membuat keputusan untuk meninggalkan kerjaya korporat dan membuka sebuah kedai fizikal di Shaftsbury Square, Cyberjaya pada tahun 2013 selepas mendapat kelulusan pinjaman daripada TEKUN Nasional (RM50,000) dan Al Rajhi Bank (RM80,000). Walaupun jumlah pinjaman yang telah diluluskan tidak mencukupi untuk menampung kos pembukaan kedai yang berjumlah RM150,000, Noranis nekad untuk meneruskan niatnya dengan bantuan dan sokongan daripada beberapa rakan rapat beliau. Berkat usaha dan sokongan mereka, Noranis berjaya mengembangkan lagi perniagaannya dengan membuka kedai fizikal kedua pada tahun 2016 di Dpulze Shopping Centre.

 

Noranis berkongsi resepi dan teknik membuat roti kepada peserta Kursus Bakeri di Shah Alam yang dianjurkan MARA

 

Menurut Noranis, beliau mula mendapat perhatian pelbagai pihak selepas menerima tempahan untuk menghasilkan kek buat Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, sempena sambutan Hari Ibu pada tahun 2019. Pada tahun yang sama, Noranis turut terpilih untuk menghasilkan kek sempena Hari Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Noranis menghasilkan kek berbentuk Balairong Seri Istana Negara. Katanya, oleh kerana reka bentuk kek yang rumit, beliau memerlukan masa empat hari dengan dibantu oleh lima orang kakitangan untuk menyiapkan kek tersebut.

Walau bagaimanapun, apabila pandemik COVID-19 melanda, Noranis terpaksa menutup kedai yang juga studio pengeluaran beliau di Shaftsbury Square berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan kerajaan pada tahun 2020. Sepanjang PKP berlangsung, sebahagian besar perniagaan tidak dapat beroperasi selama beberapa bulan dan mengakibatkan kerugian. Keadaan ini memaksa beliau untuk mengubah strategi perniagaan dengan membuka studio pengeluaran di taman perumahan dan menawarkan pelbagai jenis produk roti di kawasan berdekatan melalui ejen yang diupah. Ini membolehkan beliau menyediakan asrama kepada pekerja serta dapat meneruskan operasi dan bertahan sehingga ke hari ini.

Di samping menjalankan perniagaan pembuatan bakeri dan pastri, Noranis juga merupakan fasilitator yang dilantik Majlis Amanah Rakyat (MARA) sejak 2019 untuk melatih peniaga perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) yang baru memulakan perniagaan. Antara kursus yang ditawarkan beliau di bawah tajaan MARA ialah kursus pembuatan pelbagai jenis bakeri dan pastri serta kursus menghias bunga dan hamper.

Dengarkan perkongsian Noranis tentang kisah kejayaan perniagaan beliau di saluran YouTube Unifi. Anda juga boleh mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan perniagaan serta program keusahawanan di halaman Artikel dan Acara Unifi Business Club (UBC).

Related solutions

image

Dapatkan pek kupon bernilai RM300…

Solutions

0

Lalamove

Penghantaran Barangan Bisnes 'On Demand…

  • Mengurangkan kos tetap
  • Bayar hanya apa yang anda perlukan
  • Pilihan pelbagai destinasi penghantaran
  • Penghantaran secara 'on-demand'
image

Capaian lebih ramai pelanggan dengan…

Solutions

0

EasyParcel

Penghantaran Barangan Hanya dengan Satu…

  • Sehingga 60+ pilihan kurier domestik dan antarabangsa seperti Pgeon, Pos Laju, J&T Express, FedEx, DHL eCommerce dan banyak lagi
  • Proses tempahan dalam talian yang pantas
  • Kadar penghantaran yang berpatutan, bermula daripada RM5/5kg bagi satu bungkusan
  • Percuma kutipan dari pintu ke pintu
image

Mendayakan perusahaan skala kecil untuk…

Solutions

1

ScoreXcess

Portal Permohonan Pembiayaan Bisnes…

  • Padanan kemampuan bisnes anda dengan mana-mana agensi/institusi kewangan
  • Proses kelulusan sehingga 3 hari bekerja bergantung kepada dokumen lengkap
  • Dikuasakan oleh CEDAR
  • 'Onboarding' ringkas

Community Discussion

0 comments

Article

Dapatkan Geran Digital PMKS Madani dengan Langganan Solusi Digital Unifi Business

Digitalisasi

09 Nov 2023 • 5 min read

Unifi Business merupakan antara penyedia solusi teknologi yang dilantik untuk mengagihkan Geran Digital PMKS Madani (GDPM) kepada pengusaha perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) di seluruh negara bermula awal Oktober tahun ini.

Geran padanan berjumlah RM100 juta tersebut diperkenalkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia melalui Belanjawan 2023 bagi membantu golongan PMKS meningkatkan daya saing dan produktiviti mereka dengan penggunaan penyelesaian digital, sekali gus memacu transformasi negara ke arah ekonomi digital. Inisiatif di bawah kempen GDPM ini dijayakan dengan kerjasama beberapa agensi kerajaan termasuk Bank Simpanan Nasional (BSN), Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Pengusaha PMKS yang layak akan memperoleh sehingga 50% potongan bayaran bulanan selama 12 bulan atau geran sehingga RM5,000 apabila mereka melanggan solusi digital yang ditawarkan Unifi Business. Ini termasuk Solusi Pemasaran Digital, Solusi Keselamatan Siber, Hab e-Dagang dan Penyenaraian Premium CariCari.

Usahawan PMKS boleh memilih sama ada untuk melanggan satu atau dua solusi secara berkas (bundle) bersama pelan Fiber Perniagaan Unifi (Unifi Business Fibre). Selepas tamat tempoh 12 bulan, langganan akan ditukarkan secara automatik kepada pelan sedia ada dengan harga komersial tanpa potongan.

Antara kelebihan yang ditawarkan oleh Unifi Business kepada pengusaha PMKS yang melanggan di bawah kempen GDPM adalah kelas bimbingan pakar yang diberikan secara percuma kepada PMKS supaya mereka dapat meraih manfaat sepenuhnya daripada solusi digital yang dilanggan. Selain itu, pelanggan juga akan menikmati akses kepada Laluan Premium Perniagaan, Pusat Hubungan Unifi di talian 100.

Terdapat beberapa kriteria yang perlu dipenuhi oleh pengusaha PMKS untuk layak mendapat geran.

 

Kriteria kelayakan

Kriteria kelayakan tambahan bagi pelanggan sedia ada TM

Dokumen yang diperlukan

Di mana anda boleh dapatkan geran di bawah kempen GDPM

 

Dapatkan maklumat lanjut berkaitan geran tersebut di portal Unifi Business termasuk terma dan syarat permohonan dan soalan lazim.

 

Unifi Business mengadakan pelbagai bentuk program seperti forum dan seminar berkaitan perniagaan serta eksposisi produk dengan kerjasama pelbagai agensi kerajaan bagi memperkasakan pengusaha PMKS. Layari halaman Acara untuk mengikuti perkembangan terkini.

Related solutions

image

10,000 emel PERCUMA setiap bulan tanpa…

Solutions

0

Enginemailer

Nikmati Solusi Pemasaran Emel yang…

  • Saring dan bina lebih banyak hubungan
  • Rekaan yang melengkapi kempen
  • Hantaran emel yang tepat kepada pengguna yang disasarkan
  • Memantau dan mengoptimumkan kempen
image

Tiada lagi bayaran POS setiap bulan dan…

Solutions

0

KryptoPOS

Penyelarasan Penuh Titik Jualan

  • Sistem berasaskan awan
  • Analitik masa nyata
  • Inventori & transaksi
  • Pengurusan pekerja
image

Kendalikan semua akaun anda pada bila…

Solutions

0

Financio

Terokai Perakaunan Pintar

  • Perakaunan automatik bagi mengurangkan kesilapan manusia
  • Perakaunan secara 'on-the-go'
  • Tiada had pengguna
  • Berbilang matawang dan berbilang bahasa

Community Discussion

0 comments

Article

The Penangpreneur Agenda Dirangka untuk Pembudayaan Keusahawanan dan Pendigitalan

Digitalisasi

02 Nov 2023 • 5 min read

Kerajaan Negeri Pulau Pinang sedang merangka agenda ekonomi baru dalam usaha untuk memupuk budaya keusahawanan dalam kalangan penduduknya dan menggalakkan peralihan ke arah pendigitalan bagi usahawan sedia ada.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata fokus utama agenda tersebut yang dikenali sebagai The Penangpreneur Agenda (TPA) adalah untuk mewujudkan pangkalan data yang merangkumi maklumat berkaitan bantuan geran serta program, projek atau inisiatif melibatkan usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) yang dilaksanakan oleh agensi-agensi pusat dan negeri.

Katanya, di samping membolehkan kerajaan negeri untuk menyalurkan sebarang maklumat kepada usahawan di negeri itu dengan lebih efektif serta memupuk budaya keusahawanan, agenda tersebut juga dapat menggalakkan usahawan sedia ada untuk beralih ke arah pendigitalan terutamanya dengan pelbagai bentuk inisiatif yang dijalankan oleh agensi-agensi pusat dan negeri.

“Betapa pentingnya kita beralih kepada pendigitalan dalam perniagaan dan sektor lain untuk memastikan kita boleh beroperasi dengan lebih cekap dan berkesan. Semasa pandemik COVID-19, penggunaan platform digital menjadi jalan keluar sementara, tetapi kesannya (dalam menjangkau khalayak yang lebih luas) dapat dilihat. Oleh itu, semakin banyak perniagaan (pada hari ini) menggunakan plafform digital untuk memperluaskan pasaran di dalam komuniti dan luar komuniti sehingga ke negeri-negeri lain,” kata Chow yang ditemui selepas merasmikan program Jelajah Jiwa SME 2023 di Aeon Mall Bukit Mertajam, Pulau Pinang pada 21 Oktober lepas.

 

Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, mengadakan sidang media

 

Jelajah Jiwa SME 2023 merupakan program anjuran Astro AWANI Network Sdn Bhd (Astro AWANI) yang bertujuan untuk mengumpul dan memperkasakan usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) agar mereka dapat berkembang maju dalam era pasca pandemik hari ini.

Program tersebut yang telah memasuki edisi ketiga sejak ia diperkenalkan pada tahun 2019 dijayakan dengan kerjasama beberapa agensi termasuk Unifi Business sebagai Penaja Utama, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) sebagai Rakan Strategik dan Astro Radio Sdn Bhd sebagai Rakan Penyiar.

Ketua Pengarang Astro AWANI, Ashwad Ismail, dalam ucapan beliau berkata, adalah menjadi harapan agensi berita tersebut untuk mengangkat PMKS tempatan dan memupuk budaya keusahawanan dalam kalangan rakyat Malaysia melalui program Jelajah Jiwa SME, seiring dengan visi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara keusahawanan pada tahun 2030. Tambah beliau, Astro AWANI juga akan memberi fokus kepada usaha untuk mempromosikan produk PMKS tempatan di pasaran antarabangsa dengan Jiwa SME Go Global yang dijangka akan dilancarkan bermula tahun hadapan.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, program Jelajah Jiwa SME 2023 diadakan di beberapa negeri bagi memberi ruang dan peluang kepada seramai mungkin usahawan PMKS dari pelbagai lokasi dan industri untuk mempromosikan produk mereka, di samping menjadi platform penghubung PMKS dengan pelbagai agensi kerajaan.

Dengan tema Gelanggang Inspirasi Usahawan, Jelajah JIWA SME 2023 bermula di Kota Kinabalu (22–23 Julai), diikuti dengan Johor Bahru (2–3 September), Kota Bharu (15–16 September), Bukit Mertajam (21–22 Oktober) dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (24–26 November).

Selain pameran dan jualan produk keluaran PMKS tempatan, program tersebut turut menawarkan pelbagai seminar dan forum bersama pakar bidang dan usahawan berjaya termasuk Unifi Business. Antara topik yang diketengahkan adalah pendigitalan perniagaan, pemasaran digital dan pemulihan perniagaan pasca pandemik.

Ketua Pemasaran Digital Unifi Business, Kelvin Shaman, merupakan antara pakar bidang yang dijemput bagi sesi Dialog Jiwa SME di Bukit Mertajam. Dalam forum bertajuk Pendigitalan Perniagaan Bersama Unifi Business, Kelvin berkongsi pandangan berkaitan kepentingan pendigitalan dan bagaimana penyelesaian perniagaan yang ditawarkan oleh Unifi Business dapat membantu usahawan menembusi pasaran baru yang lebih luas di samping meningkatkan kecekapan dan daya saing.

Pengunjung dan usahawan juga boleh mendapatkan khidmat nasihat berkaitan latihan dan pembiayaan perniagaan melalui agensi di bawah KUSKOP seperti Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional, Institut Keusahawanan Negara (INSKEN), Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Bank Rakyat), dan SME Bank di reruai yang tersedia. Maklumat lanjut berkaitan Jelajah Jiwa SME 2023 boleh dilayari di portal rasmi program.

Unifi Business bekerjasama dengan pelbagai agensi terutamanya dalam usaha untuk memacu transformasi digital dalam kalangan PMKS. Lawati halaman Acara untuk mendapatkan maklumat berkaitan program terkini. Anda juga boleh mendapatkan pelbagai solusi digital di laman sesawang Unifi Business.

Related solutions

image

Kendalikan semua akaun anda pada bila…

Solutions

0

Financio

Terokai Perakaunan Pintar

  • Perakaunan automatik bagi mengurangkan kesilapan manusia
  • Perakaunan secara 'on-the-go'
  • Tiada had pengguna
  • Berbilang matawang dan berbilang bahasa
image

Tiada lagi bayaran POS setiap bulan dan…

Solutions

0

KryptoPOS

Penyelarasan Penuh Titik Jualan

  • Sistem berasaskan awan
  • Analitik masa nyata
  • Inventori & transaksi
  • Pengurusan pekerja
image

PERCUMA 3 bulan Swingvy Premium +…

Solutions

0

Swingvy

Perisian 'HR Payroll' Dalam Talian yang…

  • Pengalaman 'onboarding' dan pelucutan jawatan pekerja yang mudah
  • Pembayaran gaji hanya dalam beberapa minit (diluluskan LHDN)
  • Kiraan sumbangan kepada KWSP,SOCSO,PCB,EIS,HRDF secara automatik
  • Percuma aplikasi mudah alih HR untuk permohonan cuti, tuntutan dan masa kehadiran

Community Discussion

0 comments

Article

[VIDEO] 5 Finance Tips to Help Ensure Your Business Success

Finances

25 Oct 2023 • 2 min read

Micro, small and medium enterprises (MSMEs) need to have a firm footing in financial planning right from the beginning. Although no one can tell the future, it pays to be ready for testing times. Here’s how!

 

A solid financial plan enables you to handle daily issues and even major challenges in the long run. Managing finances for a business requires detailed tracking, and this is especially true for MSMEs.  

  

What does it take to get your finances in order and avoid running into problems? 

  

We’ve prepared this handy checklist to guide you in building a thorough plan. Watch it now.

  

Valuable tip for Unifi Business Club (UBC) members: Claim a variety of exclusive offerings and digital solutions designed to help MSMEs make better decisions. 

 

Want to get your business finance on the right path? Keep on track with every expense with Geran Digital PMKS Madani. Get up to RM5,000 grant, and enjoy 50% off Unifi Business Fibre and DIgital Marketing Solution.

Related solutions

image

Enabling small-scale entrepreneurs to…

Solutions

1

ScoreXcess

Business Financing Application Portal…

  • Matches your business capabilities with any financing agency/institution
  • Approval process of up to 3 working days, depending on the completion of documents
  • Powered by CEDAR
  • Simple onboarding
image

Conduct all your accounting from the…

Solutions

0

Financio

Try Easier and More Accessible…

  • Accounting automation to alleviate human errors
  • Accounting on-the-go​
  • Unlimited users ​
  • Multi-currencies and multi-languages​
image

Say goodbye to monthly POS payments and…

Solutions

0

KryptoPOS

A Streamlining Full Featured Point of…

  • Cloud-based system
  • Real-time analytics
  • Inventory & transactions
  • Employee management

Community Discussion

0 comments

Article

Bagaimana Nak Bina Jenama Perniagaan Anda

Pemasaran & Penjenamaan

01 Sep 2023 • 3 min read

Penjenamaan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkenalkan produk anda dengan berkesan. Kami kongsikan lima tip bernas yang boleh anda aplikasikan.

 

Penjenamaan bukan sahaja relevan kepada individu yang mahu mencipta nama supaya lebih dikenali, tetapi juga amat berguna kepada golongan usahawan. 

 

Bagi sesebuah perusahaan, pembinaan jenama boleh mengukuhkan kepercayaan pengguna terhadap syarikat anda, meningkatkan jualan dalam jangka masa panjang, menarik minat orang ramai dan juga mewujudkan kesetiaan pelanggan.  

 

Sebelum kita menyelami tip untuk membina jenama, kita hendaklah fahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan penjenamaan atau branding. Menurut Kamus Dewan, penjenamaan merujuk kepada pemberian jenama ataupun nama tertentu kepada sesuatu produk yang dihasilkan. Ia merangkumi apa yang jenama anda janjikan buat pelanggan. Aspek penjenamaan adalah mustahak dalam strategi perniagaan, tidak kira betapa besar atau kecilnya saiz perniagaan anda. 

 

1. Pemilihan nama  

 

Pemilihan nama ialah satu komponen utama dalam membentuk jenama yang teguh. Seboleh-bolehnya, beri nama yang unik agar ia lebih menonjol berbanding jenama lain. Anda juga perlu tahu bahawa jenama dan produk adalah dua perkara yang berbeza. 

 

Elak menamakan produk anda sama dengan jenama perniagaan. Ini kerana anda perlu memastikan pelanggan tahu jenama anda sebelum mengenali produk anda. 

 

2. Kenali jenama anda 

 

Inserting image... 

Setelah memilih nama yang sesuai, anda harus mengenal pasti kekuatan jenama anda. Mungkin juga jenama anda mempunyai keunikannya yang tersendiri. Anda perlu tahu apakah perbezaan perniagaan anda berbanding pesaing. 

 

Selepas itu, barulah fokus dalam menyerlahkan kekuatan dan keunikan jenama anda. Cipta slogan yang senang dikaitkan dengan keistimewaan produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Selain itu, logo yang tepat juga tidak kurang pentingnya dalam melonjakkan jenama anda. Selepas mereka logo yang sesuai, pastikan logo ini ada di setiap platform media sosial perniagaan anda. 

 

3. Berkomunikasi di media sosial 

 

Zaman sekarang, apabila anda memperkenalkan jenama anda kepada umum, ada banyak saluran yang boleh dipraktikkan selain media tradisional seperti surat khabar, radio dan TV. Kini, kandungan atau content di media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk jenama yang bagus. Bina karakter yang unik atau wujudkan tagline khas untuk jenama anda.  

 

Sampaikan mesej kepada pelanggan dan bakal pelanggan melalui penceritaan (storytelling), berinteraksi dengan pelanggan di media sosial secara konsisten atau beri sampel produk anda kepada pelanggan yang bertuah. 

 

Pastikan akaun media sosial anda kekal aktif supaya pelanggan akan terus setia menantikan content baharu daripada anda. Di samping itu, anda juga boleh membina laman web yang membolehkan pelanggan merujuk atau mendapatkan maklumat tentang produk yang anda jual. 

 

4. Kenali pelanggan anda 

 

Inserting image... 

Ada cara untuk membuatkan orang mengingati jenama anda iaitu dengan menentukan dan memilih pelanggan melalui kaji selidik serta membahagikan audiens sasaran kepada beberapa segmen tertentu (audience segmentation). 

 

Iklan yang anda buat pula boleh dibahagikan mengikut ciri-ciri demografi seperti umur, jantina, status perkahwinan dan banyak lagi. Ingat, selain content yang menarik, pelanggan juga suka dengan jenama yang memberi respons pantas apabila mereka mempunyai persoalan tentang jenama tersebut. 

 

5. Tambah pengikut media sosial 

 

Bukan mudah buat jenama yang baharu bertapak dalam dunia perniagaan untuk mencari pengikut (followers). Namun, usah berputus asa. Pastikan anda terus aktif dan konsisten dalam mencari pengikut baharu. 

 

Salah satu caranya adalah melalui kandungan pemasaran yang menarik di media sosial. Selain itu, penggunaan pempengaruh (influencer) dalam mempromosikan produk anda juga boleh menjadi salah satu faktor penambahan pengikut di media sosial. 

 

Jadi, manfaatkanlah media sosial sebagai platform untuk membangunkan reputasi dan mendekati pelanggan. Jangan abaikan maklum balas, komen atau mesej peribadi daripada para pengikut anda dan rajin-rajinlah kemas kini maklumat tentang produk anda di laman sosial dan laman web. 

 

Nak digitalkan perniagaan dan lariskan jualan? Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)! Klik di sini untuk dapatkan penyelesaian yang disediakan.  

 

Jom terokai solusi Digital Marketing Solution (DMS) daripada Unifi Business! Pelaksanaan kempen pemasaran digital untuk perniagaan anda akan jadi lebih mudah dengan adanya sokongan konsultan pemasaran yang berpengalaman.

Related solutions

image

Setiap ahli uBC boleh menikmati DISKAUN…

Solutions

0

EasyStore

Urus E-dagang Pelbagai Saluran

  • Perniagaan dilakukan menerusi pelbagai saluran termasuk media sosial, SEO, EDM dan banyak lagi
  • Urus semua operasi perniagaan dalam satu tempat
  • Jana jualan dengan bantuan alat yang meningkatkan produktiviti
  • Bisnes analitik yang melancarkan operasi
image

Urusan bisnes dalam genggaman!

Solutions

1

Bizapp

Mengoptimumkan Produktiviti Semasa…

  • Sistem aplikasi web berintegrasi yang tersedia dalam versi mudah alih dan komputer
  • Modul pemprosesan jualan komprehensif dengan sistem HQ-agen
  • ‘Woo-commerce’ dan ‘plug in’ yang responsif dan integratif untuk memudahkan perkhidmatan pelanggan hingga ke ibu pejabat
  • Solusi dan pengurusan logistik berintegrasi
image

Temukan pembelajaran ‘on-demand’ dengan…

Solutions

0

AirAsia Academy

Pelaburan Bisnes Menerusi Pendidikan

  • Tingkat dan tambah kemahiran demi merebut peluang yang ada
  • Dapatkan kemahiran agar seiring dengan arus semasa​
  • Kandungan kursus pembelajaran yang relevan
  • Kursus berkualiti tinggi yang direka dan diiktiraf universiti serta pengajar berpengalaman​

Community Discussion

0 comments

Article

Susah Nak Buat Keputusan yang Tepat? Mudah Saja dengan 5 Cara Ini

Tip & Panduan
Pengurusan

02 Feb 2023 • 3 min read

Sebagai usahawan, anda pasti sering mengalami dilema apabila berdepan dengan kekeliruan atau masalah yang timbul sepanjang mengemudi perniagaan.  

 

Proses membuat keputusan bukanlah satu perkara yang mudah. Banyak aspek penting yang perlu diambil kira bagi mencapai matlamat utama. Nampak macam senang, namun setiap pertimbangan yang anda lakukan akan memberi kesan kepada prestasi syarikat dan kakitangan anda. 

 

Jadi, bagaimanakah cara terbaik untuk mencapai keputusan yang terbaik serta mengurangkan risiko pada masa akan datang? 

 

Usah tergesa-gesa 

 

Elak memutuskan sesuatu perkara dalam keadaan emosi terganggu. Ambil masa untuk bertenang terlebih dahulu sebelum kembali berfikir dengan fokus yang lebih baik. Apabila jiwa berada dalam keadaan tenteram, barulah anda dapat mengambil keputusan yang adil dan tidak berat sebelah. 

 

Misalnya, anda ingin menyewa pejabat baru dengan kos yang rendah namun lokasinya jauh di pedalaman. 

 

Biarpun suasana bekerja di tempat tersebut dapat menjamin ketenangan dan terhindar daripada kesibukan kota, kos petrol bakal meningkat dua kali ganda kerana melibatkan perjalanan jauh. 

 

Justeru, keputusan paling sesuai ialah menyewa di kawasan bandar. Harga sewa ruang pejabat mungkin lebih mahal tetapi ia lebih strategik terutamanya buat staf yang menggunakan pengangkutan awam. Kos perjalanan harian juga boleh dikurangkan! 

 

Senaraikan kesan positif dan negatif 

 

Susah Nak Buat Keputusan yang Tepat? Mudah Saja dengan 5 Cara Ini

 

Setiap keputusan yang dibuat berpotensi memberi impak yang besar terhadap kestabilan perusahaan anda. 

 

Cuba senaraikan kesan-kesan positif dan negatif daripada setiap keputusan yang bakal anda pilih. Kemudian, bandingkan kesemuanya supaya anda dapat menilai dengan jelas pilihan manakah yang mampu membawa keuntungan kepada syarikat. 

 

Andainya anda tidak mempertimbangkan kesan-kesan ini, mungkin keputusan yang anda ambil akan mengakibatkan kerugian yang besar sehingga menjejaskan perniagaan anda. 

 

Perkongsian pendapat dan idea 

 

Anda tidak boleh membuat keputusan hanya berdasarkan satu aspek sahaja. Cari dan kumpul maklumat yang relevan dan buat analisis dengan teliti. 

 

Sekiranya anda tidak boleh melakukannya seorang diri, adakan mesyuarat dan dapatkan pandangan daripada pihak lain. Proses penyelesaian akan menjadi lebih cepat dan memudahkan anda untuk mencapai kata putus. 

 

Contohnya, anda ingin melancarkan kempen bagi memperkenalkan produk baru. Kesemua tenaga kerja syarikat akan terlibat dalam penghasilan produk serta aktiviti pemasaran. Setiap seorang daripada mereka tentu mempunyai idea tersendiri untuk menjayakan kempen tersebut. 

 

Dapatkan pandangan daripada setiap individu bagi memastikan matlamat kempen dapat dicapai. Kesepakatan dan muafakat juga akan mewujudkan persefahaman yang baik antara majikan dan staf. 

 

Berfikiran terbuka  

 

Susah Nak Buat Keputusan yang Tepat? Mudah Saja dengan 5 Cara Ini

 

Mempunyai minda yang terbuka ialah salah satu sifat utama yang perlu ada dalam diri usahawan. Sebagai seorang ahli perniagaan yang bersaing dalam ekonomi yang semakin mencabar, anda hendaklah sentiasa bersedia untuk mengharungi bermacam-macam rintangan, lebih-lebih lagi ketika di peringkat awal memulakan perniagaan. 

 

Tidak semua strategi yang anda rancangkan dapat menyumbang kepada kejayaan. Sebaliknya, anda perlu berfikiran terbuka untuk mengadaptasi setiap pembaharuan yang berlaku. Ambil kira trend jualan terkini, minat pelanggan serta perubahan semasa ekonomi yang kian tertumpu kepada pendigitalan.  

 

Kaji semula keputusan 

 

Pastikan anda menilai semula keputusan yang dibuat. Adakah ia berupaya menjawab setiap persoalan bagi menyelesaikan permasalahan utama yang dihadapi selama ini? Apakah keputusan ini dapat memudahkan urusan anda pada masa hadapan? 

 

Penting untuk anda semak semula keputusan tersebut supaya anda bersedia dengan kebarangkalian yang akan berlaku. Andai kata anda gagal, jangan ulangi kesilapan yang sama. Jadikannya sebagai kayu pengukur untuk anda memperbaiki kelemahan yang ada. 

 

Nikmati kelebihan menjadi ahli Unifi Business Club (UBC). Dengan pelbagai tawaran istimewa, proses transformasi digital dapat dipercepatkan. 

 

Kunjungi laman Solusi kami untuk maklumat lanjut! 

Community Discussion

0 comments

Article

Perisian Perniagaan yang Anda Boleh Manfaatkan Sebagai Ahli Unifi Business Club (UBC) 

Digitasi
Teknologi
Kewangan
Sumber Manusia

31 Jan 2023 • 3 min read

Banyak diskaun eksklusif ditawarkan hanya untuk ahli UBC berdaftar. Memang berbaloi! 

 

Para peniaga yang melanggan mana-mana pakej perniagaan Unifi Business berpeluang menerima banyak faedah yang dapat meningkatkan keberkesanan perniagaan yang dimiliki. Contohnya, mereka boleh menikmati pelbagai solusi perisian perniagaan yang ditawarkan di Unifi Business Club (UBC). 

 

Perisian-perisian tersebut bukan sahaja menjanjikan penjimatan kos, bahkan mampu meluaskan capaian terutamanya bagi perniagaan yang dimiliki oleh usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS). 

 

Menarik, kan? Jom ketahui dengan lebih lanjut! 

 

Swingvy 

 

Perisian Perniagaan yang Anda Boleh Manfaatkan Sebagai Ahli Unifi Business Club (UBC) 

 

Swingvy ialah perisian yang berfungsi untuk menyusun atur sistem operasi sumber manusia secara dalam talian agar pengurusan tenaga kerja sesebuah syarikat dapat diseragamkan dan berjalan dengan lebih lancar. 

 

Antara keistimewaan yang ditawarkan oleh Swingvy ialah pengurusan cuti pekerja, pengurusan gaji (payroll) serta catatan masa dan kehadiran pekerja. Ia membuka peluang baru kepada pihak pengurusan untuk memantau dan menguruskan hal yang berkaitan dengan kebajikan pekerja secara sistematik. 

 

Pengguna juga boleh memuat turun aplikasi mudah alih Swingvy melalui telefon pintar. Aplikasi ini bertindak sebagai hab sehenti bagi memudahkan para pekerja mendapat akses kepada maklumat yang tepat daripada pihak pengurusan sumber manusia. Dengan pelaksanaan sistem pengurusan syarikat seperti Swingvy, sudah tentu banyak kos yang dapat diminimumkan. 

 

Sehingga kini, Swingvy telah membantu banyak syarikat ternama tempatan untuk mewujudkan sistem pengurusan sumber manusia yang lebih cekap. 

 

Rebut promosi eksklusif Swingvy untuk ahli UBC! Klik pautan ini sekarang. 

 

Financio 

 

Financio ialah perisian yang direka khas untuk memenuhi keperluan peniaga masa kini. Ia sesuai untuk kegunaan usahawan PMKS yang baru sahaja memasuki fasa pendigitalan perniagaan kerana kebanyakan mereka tidak mempunyai sistem pengurusan perniagaan yang lengkap. 

 

Sistem operasi Financio merupakan platform dalam talian yang membantu pengguna untuk menghasilkan dokumen perakaunan dan percukaian dengan mudah dan ringkas. Pengguna boleh merekodkan data dan menjana laporan percukaian secara automatik dengan hanya memasukkan maklumat berkaitan pembayaran dan perbelanjaan syarikat. Segala maklumat yang dijana akan terus dihantar ke e-mel secara automatik bagi proses pengeluaran invois.  

 

Perisian Perniagaan yang Anda Boleh Manfaatkan Sebagai Ahli Unifi Business Club (UBC) 

 

Financio turut dilengkapi dengan fungsi pengiraan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST). Ia berupaya menghasilkan fail berformat seperti GST-03 dan Fail Audit GST (GAF) mengikut keseragaman yang telah ditetapkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Jangan risau kerana semua data cukai dan akaun milik perniagaan anda yang disimpan dalam perisian Financio adalah selamat dan setaraf dengan tahap sekuriti yang digunakan bank. 

 

Dengan adanya perisian solusi perniagaan seperti Financio, tiada lagi masalah untuk menguruskan kewangan dan percukaian biarpun anda tidak mempunyai latar belakang dalam bidang perakaunan. 

 

Tawaran hebat Financio khas buat ahli UBC menanti anda! Klik di sini

 

KryptoPOS 

 

Perisian Perniagaan yang Anda Boleh Manfaatkan Sebagai Ahli Unifi Business Club (UBC) 

 

KryptoPOS ialah perisian yang direka dengan fungsi khusus sebagai platform data dan teknologi runcit untuk menguruskan Point of Sale (POS) atau titik jualan sesebuah perniagaan. POS ialah sistem yang membolehkan anda sebagai pemilik perniagaan untuk menjejak jualan serta menguruskan transaksi pembelian pelanggan dan inventori syarikat. 

 

Bagi melancarkan perniagaan industri makanan dan minuman (F&B), anda boleh memanfaatkan iPad Cloud POS. Sistem ini memudahkan kakitangan restoran untuk mendaftar pesanan pelanggan terus ke dalam sistem yang telah tersedia menerusi platform dalam talian. Dengan cara ini, proses pesanan akan menjadi lebih ringkas dan cepat. Ia boleh digunakan oleh semua jenis kedai makan dan restoran yang memerlukan pengambilan pesanan dari meja ke meja. 

 

Sistem pesanan iPad Cloud POS tersebut boleh disambungkan terus ke bahagian dapur untuk dicetak secara automatik. Ia dapat menyokong sehingga sembilan buah mesin pencetak pesanan. Staf yang bertugas untuk mengambil pesanan sudah tidak perlu menghantar pesanan pelanggan ke bahagian dapur secara fizikal. 

 

Jika anda pemilik perniagaan francais, KryptoPOS membolehkan anda memantau dan menguruskan POS di semua cawangan secara serentak berpandukan satu sistem yang telah diselaraskan. 

 

Dapatkan diskaun istimewa KryptoPOS untuk ahli UBC. Klik pautan ini

 

Jangan lepaskan peluang untuk mendigitalkan perniagaan anda bersama UBC! Nak tahu banyak lagi manfaat eksklusif serta info tentang sistem urus niaga terkini? Jom layari ruangan Solusi kami. 

Community Discussion

0 comments

Article

4 Cara Anda Boleh Tukar Prospek Jadi Pelanggan

Pemasaran & Penjenamaan

27 Jan 2023 • 3 min read

Peniaga harus sentiasa aktif membuat promosi dan bijak merangka strategi pemasaran untuk menarik minat pengguna. 

 

Setiap perniagaan pasti mempunyai sasaran jualan tersendiri yang ada turun naiknya. Banyak faktor yang menyumbang kepada situasi ini. Antaranya, memperoleh pelanggan baharu bukanlah mudah. Selain persaingan sengit, aktiviti pemasaran yang kurang efektif juga boleh menyukarkan proses menukar prospek menjadi pelanggan.   

 

Sebagai pemilik perniagaan, anda tidak boleh rasa selesa dan berpuas hati dengan strategi pemasaran yang sedia ada. Sentiasalah berusaha untuk meningkatkan daya saing dan mengembangkan jumlah pelanggan. Jom ikuti langkah-langkah ini! 

 

Pemasaran produk melalui TikTok  

 

Walaupun banyak platform media sosial di luar sana yang boleh digunakan, TikTok dilihat lebih berkesan dalam meningkatkan jumlah jualan, terutamanya bagi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS). 

 

Contoh kandungan yang sesuai untuk akaun perniagaan ialah video yang mempromosi produk atau perkhidmatan secara tidak langsung (soft sell) serta kandungan berbentuk pendidikan. Di samping itu, menampilkan topik yang sedang trending juga boleh membantu anda mencapai lebih banyak prospek yang seterusnya berpotensi menjadi pelanggan.  

 

Setiap hari, ada sahaja trend dan audio TikTok baharu yang muncul. Sebagai pemilik perniagaan, anda harus memanfaatkan trend ini jika mahu video TikTok anda tersenarai di For You Page (FYP). Dengan kadar penglibatan pengguna atau engagement rate yang tinggi, perniagaan anda akan berupaya meyakinkan lebih ramai bakal pelanggan. 

 

4 Cara Anda Boleh Tukar Prospek Jadi Pelanggan

 

Hantar e-mel kepada pelanggan  

 

Kebanyakan pengguna suka menggunakan e-mel sebagai medium untuk menerima bahan promosi. Antara kandungan dan bahan komunikasi yang boleh dihantar kepada pengguna sasaran anda ialah e-mel alu-aluan (welcome email), surat berita (newsletter), notis promosi, pengumuman pelancaran produk baharu dan testimoni agar prospek lebih mengenali produk atau servis yang ditawarkan. 

 

E-mel juga bersifat lebih eksklusif dan peribadi berbanding pemasaran media sosial. Secara tidak langsung, prospek dan pelanggan akan rasa dihargai dan yakin untuk membuat pembelian. 

 

Melalui pemasaran e-mel (email marketing), pemilik perniagaan mampu menyasarkan prospek yang sudah berminat dengan produk atau servis tetapi masih belum membuat pembelian. Dengan menghantar bahan-bahan seperti testimoni bersama kupon pembelian, anda boleh meyakinkan prospek untuk membuat keputusan dengan segera.   

 

Bina jenama peribadi yang kukuh  

 

Jenama peribadi yang menyerlah sebenarnya mampu menjadi penyumbang kepada peningkatan jualan sesuatu produk atau perkhidmatan. 

 

Bagaimana anda boleh membentuk jenama peribadi? Ramai yang berpendapat bahawa anda perlu menjadi seorang pemengaruh atau influencer yang popular untuk mempunyai jenama peribadi yang kuat. Ini merupakan salah tafsiran yang sering berlaku dalam kalangan pemilik perniagaan. 

 

Padahal, cukup sekadar anda menjadi diri sendiri. Kongsi pengalaman peribadi dan paparkan kandungan yang menarik. Anda akan mula menawan hati komuniti dalam talian yang setia dengan anda.  

 

Antara perkongsian di media sosial yang anda boleh lakukan untuk membentuk jenama peribadi ialah bercerita tentang permulaan perniagaan, berkongsi jadual harian anda, hobi, gambar percutian dan macam-macam lagi. Harus diingatkan, gambar atau video yang dikongsikan hendaklah berkualiti tinggi dan mempunyai nilai estetika yang tertentu berdasarkan sasaran prospek perniagaan anda. 

 

4 Cara Anda Boleh Tukar Prospek Jadi Pelanggan

 

Program kesetiaan  

 

Program kesetiaan membuatkan para pengguna berminat untuk terus membeli produk daripada sesebuah jenama atau mencuba jenama tersebut. Jika anda seorang pengusaha PMKS yang ingin meningkatkan jualan dalam kelompok pelanggan yang sedia ada dan memperoleh pelanggan baharu, anda perlu melaksanakan program kesetiaan.  

 

Salah satu kekangan program kesetiaan tradisional berupa kad fizikal adalah pelanggan kerap terlupa untuk mengumpul mata ganjaran. Malah, mereka akan kehilangan kesemua cop yang terkumpul sekiranya kad hilang. Dengan solusi program kesetiaan digital, program anda kini boleh berjalan dengan lancar tanpa sebarang kupon fizikal. Ia boleh diuruskan melalui aplikasi telefon pintar bagi memudahkan pelanggan dan pemilik perniagaan. Secara tidak langsung, anda berpeluang menambat hati prospek dan pelanggan juga akan membuat pembelian berulang.

 

Anda sedia untuk tingkatkan prestasi perniagaan? Kunjungi laman Solusi kami sekarang. Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)! 

 

Community Discussion

0 comments

Article

2

Digital Marketing Solution: Enjoy Cash Flow-Friendly Marketing

Whether you’re just getting started as an entrepreneur or looking to grow your thriving business, creating your own digital marketing campaign can prove a challenge, especially in terms of cost, time and expertise. Fret not, as Digital Marketing Solution from Unifi Business is here to ramp up your marketing plan!

Events

Mark your calendar

Join our events to gain in-person guidance and expert advice.

Find out more

Customer Stories

Hear from our customers

See what other businesses that have tried, tested and loved UBC have to say.

Go there