#Unibizity Podcast Series 5.0
20 Dec 2024 • 3 min read
Facilitate your business learning and enrich your knowledge
20 Dec 2024 • 3 min read
19 Dec 2024 • 4 min read
18 Dec 2024 • 2 min read
26 Nov 2024 • 1 min read
Showing 9 of 230 results
#Unibizity Podcast Series 5.0
Are you a seasoned business owner or an aspiring entrepreneur? Discover what it truly takes to run your business in a fast-paced, digital-driven world. Tune in to this award-winning podcast series from Unifi Business.
20 Dec 2024 • 3 min read
Revolutionising Business Efficiency with AI-Powered Solutions
Advancements in today’s technology, particularly with AI-powered tools, allow MSMEs to manage operations more efficiently.
19 Dec 2024 • 4 min read
5 Profitable Online Businesses to Consider in the New Year
Looking for a financially viable e-commerce idea can be daunting as there are endless possible options. Here are some business endeavours you can try in the digital realm.
18 Dec 2024 • 2 min read
Drive Your Business to New Heights with a FREE Device and UNI5G Business Plan!
There’s no better way to keep your business running at full speed than with Unifi’s device bundle plan. Upgrade to our UNI5G Business plan today and enjoy a free 5G device to keep your business running at its peak!
26 Nov 2024 • 1 min read
#Unibizity Podcast 2.0 Ep 4: How Did Zucca Boutique Boost Their Sales Through Live Selling?
Can you really earn sales through live selling? Let’s hear how Yap Minton, co-founder of Zucca Boutique has rapidly amplified the success of his company with livestreams.
18 Nov 2024 • 1 min read
#Unibizity Podcast 2.0 Ep 3: The Price of Becoming an Expensive Brand (Pestle & Mortar Clothing)
Think expensive, high-end brands can’t survive? Think again! Hugh Koh shares his best tips, insights, and advice to build a successful streetwear empire.
18 Nov 2024 • 1 min read
#Unibizity Podcast 2.0 Ep 2: Diversifying Content for Everyone (Cocodry and Dododots)
Uncover how the boss babes of Cocodry and Dododots build their self-care businesses by sharing quality content with a wider audience.
18 Nov 2024 • 1 min read
#Unibizity Podcast 2.0 Ep 1: Betul Ke Ejen & Pemasaran Online Berjalan Seiring? (Nubhan Ahamad)
Kalau jadi usahawan, orang mesti akan nampak yang indah-indah je. Masa berdepan cabaran, tak ramai yang tahu. Jom ketahui rahsia Nubhan untuk terus berjaya.
18 Nov 2024 • 1 min read
#Unibizity Podcast 1.0 Ep 4: Kecik-kecik, Lama-lama Jadi Empayar
Setiap usahawan pasti menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Jom kita dengar pengalaman membangunkan perniagaan dan tip menawan hati pelanggan.
18 Nov 2024 • 1 min read
Showing 9 of 15 results
Article
20 Dec 2024 • 3 min read
Are you a seasoned business owner or an aspiring entrepreneur? Discover what it truly takes to run your business in a fast-paced, digital-driven world. Tune in to this unmissable podcast series, brought to you by Unifi Business.
Ready to unlock the business secrets of our local entrepreneurs? Want to find out all the ins and outs of their journey, as well as insightful stories, tips and advice?
Join us at #Unibizity, the podcast that unlocks the secrets to owning a business!
Tap the links below to watch the latest series:
Misi kemanusiaan sudah semestinya melibatkan tekanan daripada aspek fizikal dan mental. Jom dengar kisah Malaysian Red Crescent dan tip serta strategi yang diamalkan untuk menguatkan identiti sebagai penyelamat dalam siri terbaharu #Unibizity Podcast.
Sukan flag football masih baru di Malaysia. Namun, kita boleh lihat sukan ini semakin popular dalam kalangan warganet. Ikuti perkongsian Haziq tentang perkembangan semasa bisnes Third Down dalam episod #Unibizity Podcast kali ini.
View the full episodes from previous series:
Dihoskan oleh Asyraf Khalid, #Unibizity kali ini lebih istimewa! Kami menjemput dua usahawan wanita yang telah berjaya membina empayar bisnes yang disegani iaitu Tya Arifin daripada Mutyara Beauty dan Puteri Zarith daripada Slimming Tea by PZ. Ikuti kisah perjalanan mereka serta strategi dan tip perniagaan.
Di #Unibizity Podcast kali ini, kami membawa dua usahawan fesyen popular iaitu CEO Petit Moi, Ishraq Kamarudin dan pemilik ODDA KL, Nadia Halim serta hos Asyraf Khalid untuk membincangkan topik yang menarik untuk anda belajar menjadi usahawan yang berjaya!
Beralih ke zaman PKP, pelbagai aksi dan idea menarik tercetus dalam minda masyarakat kita. Sama seperti kisah dua orang pilot ini iaitu Hafiz dan Afiq yang mengambil kesempatan untuk melebarkan sayap mereka ke dunia F&B. Jangan lepaskan peluang anda untuk dapatkan pelbagai tip dan strategi perniagaan Grill Haven dari rumah hingga ke kedai dalam podcast #Unibizity yang dihoskan oleh Asyaf Khalid.
Fendy Mojo daripada Hitam Premium berkongsikan cerita tentang hidup sebagai content creator dan tip untuk berjaya sebagai usahawan menggunakan media sosial.
You’re never too young to run a business! The founder of TudungPeople Fazrena Aziz is here to prove it. Discover how Fazrena finds success in her business on Episode 2 of #Unibizity, Hustle Demi Hasil edition.
Many business owners share the same doubts and concerns while determining the best approach to market their goods and services. But fear not! Nigel Sparks, founder of The Cap City is here to offer some wise words.
The FIRST-ever MEB business owner on #Unibizity, Hustle Demi Hasil edition! Discover how Venon Tian, the co-founder of ZUS Coffee started Malaysia’s first tech-driven coffee chain.
Nubhan yang kita nampak berjaya pun pernah rasa kecewa. Tapi tak bermakna dia cepat putus asa! Ikuti perjalanan dan kisah suka duka yang ditempuhi.
Uncover how the boss babes of Cocodry and Dododots build their self-care businesses by sharing quality content with a wider audience.
Meet Hugh Koh, Pestle & Mortar’s fashion extraordinaire! He shares his best tips, insights and advice on how to build a successful streetwear empire.
Let’s hear how Yap Minton, co-founder of Zucca Boutique, has rapidly boost the success of his company with livestreams.
Learn how Jane Chuck and Bryan Low navigate their journey and go from strength to strength to become Malaysia’s top entrepreneurs!
Discover real business secrets, tips and tricks with myBurgerLab co-founder Ren Yi and owner of beauty brand HYGR, Ivor Xian Z.
Pinn Yang from Good Foodie Media, and Caressa, a Unifi Business representative, share their experiences in growing a successful business through creative digital solutions.
Anne Idris daripada My Mum’s Bakery dan Abang Sahar daripada Laziz Patin berkongsi pelbagai rahsia kejayaan perniagaan mereka.
Want to build your business too? Get Geran Digital PMKS Madani and enjoy 50% off when you subscribe to Unifi Business Broadband and Digital Marketing Solution.
Explore even more inspiration and insights for your biz on Unifi YouTube.
Community Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
19 Dec 2024 • 4 min read
Managing a small business, especially a start-up, can be overwhelming, as various aspects of the company often need to be handled by the same people. However, advancements in today’s technology, particularly with Artificial Intelligence (AI)-powered tools, allow business owners to manage their operations more efficiently.
Contrary to popular belief, AI isn’t just for big companies — many affordable or even free-of-charge (albeit with limited access) AI-powered tools are available to help businesses of all sizes succeed.
AI-powered tools can be seamlessly integrated into day-to-day operations and existing systems. While basic tools are user-friendly and do not require deep technical knowledge, more advanced AI implementations may require some technical support.
These tools can significantly help business owners better manage their companies — all while being cost-effective, which is essential for those in the micro, small, and medium enterprise (MSME) segment who have limited staff and financial resources.
Below are some examples of how AI-powered tools can help you manage your business and navigate tasks more effectively.
Automation, powered by AI tools, is a game changer for small businesses and start-ups with limited resources. By automating repetitive tasks like data entry, report creation, and invoice processing, these businesses free up valuable time and resources to focus on higher-value activities like strategy, creativity, and customer relationships. For example, AI-powered tools like Zapier automate workflows by connecting different apps and services, streamlining tasks, and reducing manual effort. Similarly, document creation tools like Otter.ai can help automate the process of generating meeting minutes and reports by transcribing audio recordings, saving significant time and effort for businesses that frequently conduct meetings.
AI-powered inventory management and order processing tools empower business owners to efficiently manage stock across various sales channels. By predicting demand, maintaining optimal stock levels, and automating reordering, these tools help prevent overstocking and stockouts. They also provide real-time insights and track trends to ensure timely restocking decisions. This automation also helps optimise warehouse organisation and streamline fulfilment processes, leading to faster and more efficient order processing. Affordable options like Zoho Inventory (Global Edition) and Unleashed cater specifically to small businesses with their low monthly subscription fees. For a more comprehensive solution, Inventory365 offers advanced features, although at a slightly higher cost.
AI has revolutionised customer service, allowing businesses to handle customer inquiries 24/7, provide instant responses, and help reduce wait times for support. Advanced AI chatbots for instance can understand and resolve common issues, while sentiment analysis helps tailor responses to improve customer satisfaction and loyalty. Freshdesk is an example of an AI-powered solution that provides many features, including chatbots, multi-channel communication support, and a ticketing system, making it suitable for businesses with complex support requirements. Another example, Intercom, focuses on conversational customer engagement and offers features like targeted messaging, lead qualification, and in-app support, making it ideal for businesses looking to engage with customers proactively. Tawk.to, on the other hand, stands out for its free plan, which provides basic live chat and messaging features, making it a good entry-level option for small businesses with limited budgets.
With AI-powered features, digital marketing solutions can analyse customer data to personalise marketing campaigns, predict the performance of ads, and recommend the best times and channels to reach the target audience. This ensures resources are utilised effectively, maximising return on investment (ROI) on marketing efforts. For instance, AdCreative.ai automates the generation of ad creatives for various platforms, using AI to optimise designs for higher conversion rates. Another helpful tool is HubSpot, which offers AI-powered features for content optimisation, email marketing, and lead generation, even in its free version.
Data analysis empowers MSMEs by transforming raw data into actionable insights. This leads to smarter decisions in all areas, from fine-tuning marketing campaigns and optimising operations to understanding customer preferences and predicting future trends. Tools like Google Analytics provide valuable website traffic data, while Microsoft Excel offers accessible data organisation and visualisation capabilities. Even email marketing platforms like Mailchimp have built-in analytics to track campaign performance and refine outreach strategies. By leveraging these readily available tools, MSMEs can unlock the power of their data to improve efficiency, boost customer satisfaction, and ultimately drive growth, all while staying within limited budgets and resources.
With cyberattacks increasingly targeting MSMEs, AI-powered cybersecurity tools are vital for proactive protection. These tools continuously monitor networks, identify suspicious patterns, and automatically neutralise attacks, safeguarding sensitive data and preventing costly downtime, even without dedicated IT staff. By automating complex security tasks and providing user-friendly interfaces, these tools empower small businesses to implement robust cybersecurity measures, regardless of their budget or expertise. Unifi’s Kaspersky Small Office Security (KSOS), for instance, offers comprehensive protection against various cyber threats, covering multiple users and devices (the numbers vary depending on the subscribed plan). Designed specifically to benefit small businesses, KSOS’s starter plan is available at only RM30 per month.
Adopting AI allows small businesses to streamline operations and improve efficiency while saving valuable time and resources. It creates opportunities to enhance customer experiences and build stronger, data-driven strategies.
By embracing AI, businesses can stay competitive and adapt to evolving market challenges while focusing on growth-oriented strategies. This approach not only fosters growth but also positions small businesses for long-term success in a rapidly advancing digital landscape.
However, leveraging AI effectively requires a reliable and consistent Internet connection, as many AI tools rely on cloud-based platforms and real-time data processing. In this digital era, integrating AI with advanced Internet infrastructure is crucial for driving innovation and ensuring sustained success.
For a strong and stable wireless broadband connection, consider Unifi Air Biz, designed specifically for MSMEs in Malaysia. Starting at just RM149 per month, Unifi Air Biz offers unlimited 5G and 4G LTE networks across the country and supports up to 30 connected devices simultaneously.
Check out Unifi Business portal for more information on other connectivity and digital solutions offered by Unifi.
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowRelated solutions
Revitalise your business capabilities
Supporting Your Business Continuity
Smart solution for entrepreneurs
Trusted Scam Prevention Device for…
Advertise your SME on a free platform
Target Customers on Every Kind of Media
Related articles
[VIDEO] Bagaimana untuk Majukan Perniagaan? 5 Ciri Perlu Ada pada Usahawan Berjaya
10 Jul 2024 • 2 min read
Macam Mana Nak Tarik Perhatian Pelanggan? Ketahui 5 Jenis Video Pemasaran yang Berkesan!
11 Jul 2023 • 3 min read
Bagaimana Nak Kukuhkan Aliran Tunai Perniagaan? Ikuti 5 Langkah Ini
20 Jun 2023 • 3 min read
Community Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
26 Nov 2024 • 1 min read
There’s no better way to keep your business running at full speed than with Unifi’s device bundle plan.
Upgrade to our UNI5G Business plan today and enjoy a free 5G device to keep your business running at its peak!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowCommunity Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
09 Oct 2024 • 3 min read
Unifi Business and TNG Digital, the operator of TNG eWallet, have announced a strategic partnership to accelerate 5G adoption and transform the eWallet experience for Malaysia’s micro, small, and medium enterprises (MSMEs).
Leveraging Unifi Business and TNG Digital’s extensive customer bases, the campaign will offer exclusive UNI5G Postpaid Biz and Touch ‘n Go eWallet Soundbox packages to over 1 million MSMEs nationwide. The offer, which includes complimentary 5G-enabled devices, will provide businesses in the MSME segment with secure and high-speed connectivity and eWallet services, enhancing their operational efficiency and customer engagement. Special discounts in addition to existing promotional prices for the solutions will also be offered to businesses throughout the campaign via in-app media and at Unifi Stores.
To officiate the partnership, a memorandum of understanding was exchanged between Unifi Business General Manager of Fixed Mobile Convergence, Kelvin Lee, and TNG Digital Head of Product Marketing, Emilio Sta Maria at the Setapak Unifi Store on 1 October 2024. The event was witnessed by Unifi Business Vice President, Mohamad Yusman Ammeran, and TNG Digital’s Head of Merchant Services, Freddie Lee.
Unifi’s Chief Commercial Officer for Consumer Strategy and Business, Shanti Jusnita Johari, in a statement said the integration of UNI5G Biz with TNG Digital’s eWallet Soundbox offers the best 5G mobile and eWallet bundle in the market, enhancing digital payments and enabling seamless mobility to improve customer experiences.
“In addition to digital payments, UNI5G Biz powers our suite of digital offerings, from digital marketing to cloud storage, eCommerce Hub, and cybersecurity,” said Shanti adding that Unifi is also certified to disseminate the government’s Geran Digital PMKS Madani (GDPM), making its solutions accessible to business of all sizes in the MSME segment.
TNG Digital Chief Executive Officer, Alan Ni, stated that the partnership between Unifi Business and TNG Digital ensures that businesses, including MSMEs, have access to essential tools and connectivity to thrive in the digital economy while safeguarding them against payment scams.
“At TNG Digital, we are committed to enhancing the business operations of our merchants, by empowering businesses with seamless, secure, and reliable cashless solutions. By integrating Unifi’s advanced UNI5G capabilities into our Touch ‘n Go eWallet Soundbox, we are not only enhancing the way merchants manage their transactions but also reinforcing our commitment to driving innovation and financial inclusivity,” explained Alan.
Committed to supporting the growth of MSMEs, Unifi Business collaborates with government agencies and industry players to equip them with innovative solutions and knowledge. For more details on the programmes and solutions offered by Unifi Business, visit Unifi Business Club article page and Unifi Business portal.
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowRelated solutions
Smart solution for entrepreneurs
Trusted Scam Prevention Device for…
Revitalise your business capabilities
Supporting Your Business Continuity
Advertise your SME on a free platform
Target Customers on Every Kind of Media
Related articles
TM Lancar Aplikasi Penjagaan Kesihatan Digital Pertama untuk Komuniti Farmasi
05 Apr 2024 • 5 min read
Unifi Business, Maybank Islamic Jalin Kerjasama Tawar Perkhidmatan Perbankan Islam dengan Rangkaian 5G
07 Mar 2024 • 3 min read
ESGAM Partners with Fortinet and Unifi Business to Drive ESG Compliance among MSMEs
29 Aug 2024 • 4 min read
Community Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
18 Dec 2024 • 2 min read
With a brand new year on the horizon, are you thinking of starting an online business but not sure what to do?
Here is a list of opportunities you can explore to ignite your entrepreneurship spirit in 2025 and beyond! With a minimal starting cost, anyone can try these out and earn some income.
1. Dropshipping business
One of the best business ventures you can conduct from anywhere is dropshipping. The best part? You can start with a low capital.
You can sell any product as you don’t have to keep a large inventory. The top dropshipping categories include electronics, fashion, food and even furniture!
2. Handmade products
If you’re crafty or love to DIY a product, this is a great avenue to monetise your creativity. Whether it’s jewelry, custom home décor, or artisanal skincare, it’s important to define what makes your handmade goods unique.
Once you’ve decided on what to sell, start showcasing your skill and craftsmanship, and generate income from it in the digital marketplace.
3. Online bakery
Transform your talent and passion for baking into a thriving business. The world of e-commerce provides a fantastic gateway for you to start small and scale quickly, all from the comfort of your own kitchen.
By creating an attractive website and leveraging social media to promote your delicious offerings, you can gain a loyal following both near and far.
Pro tip: If you need business tools and productivity boosters to supercharge your enterprise, Digital Marketing Solution and Unifi eCommerce Hub are worth investing in!
4. Thrift clothes
The rising trend of thrift shopping makes it a prime business opportunity especially if you have unwanted clothing items and want to make some extra cash.
You can start selling anywhere — from your social media platforms to a virtual car boot sale in your neighbourhood.
5. Online recruiter
If you’re good at pairing people with opportunities, consider being an online recruiter for companies that don’t have an HR department.
You can start by looking through freelance sites to match a talent and a company that is hiring.
Whatever entrepreneurial path you choose, always have a plan before you begin and stick to it to garner results. Uncover more insights and inspiration in our Customer Stories.
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowRelated solutions
Advertise your SME on a free platform
Target Customers on Every Kind of Media
Revitalise your business capabilities
Supporting Your Business Continuity
Smart solution for entrepreneurs
Trusted Scam Prevention Device for…
Community Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
01 Sep 2023 • 3 min read
Penjenamaan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkenalkan produk anda dengan berkesan. Kami kongsikan lima tip bernas yang boleh anda aplikasikan.
Penjenamaan bukan sahaja relevan kepada individu yang mahu mencipta nama supaya lebih dikenali, tetapi juga amat berguna kepada golongan usahawan.
Bagi sesebuah perusahaan, pembinaan jenama boleh mengukuhkan kepercayaan pengguna terhadap syarikat anda, meningkatkan jualan dalam jangka masa panjang, menarik minat orang ramai dan juga mewujudkan kesetiaan pelanggan.
Sebelum kita menyelami tip untuk membina jenama, kita hendaklah fahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan penjenamaan atau branding. Menurut Kamus Dewan, penjenamaan merujuk kepada pemberian jenama ataupun nama tertentu kepada sesuatu produk yang dihasilkan. Ia merangkumi apa yang jenama anda janjikan buat pelanggan. Aspek penjenamaan adalah mustahak dalam strategi perniagaan, tidak kira betapa besar atau kecilnya saiz perniagaan anda.
1. Pemilihan nama
Pemilihan nama ialah satu komponen utama dalam membentuk jenama yang teguh. Seboleh-bolehnya, beri nama yang unik agar ia lebih menonjol berbanding jenama lain. Anda juga perlu tahu bahawa jenama dan produk adalah dua perkara yang berbeza.
Elak menamakan produk anda sama dengan jenama perniagaan. Ini kerana anda perlu memastikan pelanggan tahu jenama anda sebelum mengenali produk anda.
2. Kenali jenama anda
Setelah memilih nama yang sesuai, anda harus mengenal pasti kekuatan jenama anda. Mungkin juga jenama anda mempunyai keunikannya yang tersendiri. Anda perlu tahu apakah perbezaan perniagaan anda berbanding pesaing.
Selepas itu, barulah fokus dalam menyerlahkan kekuatan dan keunikan jenama anda. Cipta slogan yang senang dikaitkan dengan keistimewaan produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Selain itu, logo yang tepat juga tidak kurang pentingnya dalam melonjakkan jenama anda. Selepas mereka logo yang sesuai, pastikan logo ini ada di setiap platform media sosial perniagaan anda.
3. Berkomunikasi di media sosial
Zaman sekarang, apabila anda memperkenalkan jenama anda kepada umum, ada banyak saluran yang boleh dipraktikkan selain media tradisional seperti surat khabar, radio dan TV. Kini, kandungan atau content di media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk jenama yang bagus. Bina karakter yang unik atau wujudkan tagline khas untuk jenama anda.
Sampaikan mesej kepada pelanggan dan bakal pelanggan melalui penceritaan (storytelling), berinteraksi dengan pelanggan di media sosial secara konsisten atau beri sampel produk anda kepada pelanggan yang bertuah.
Pastikan akaun media sosial anda kekal aktif supaya pelanggan akan terus setia menantikan content baharu daripada anda. Di samping itu, anda juga boleh membina laman web yang membolehkan pelanggan merujuk atau mendapatkan maklumat tentang produk yang anda jual.
4. Kenali pelanggan anda
Ada cara untuk membuatkan orang mengingati jenama anda iaitu dengan menentukan dan memilih pelanggan melalui kaji selidik serta membahagikan audiens sasaran kepada beberapa segmen tertentu (audience segmentation).
Iklan yang anda buat pula boleh dibahagikan mengikut ciri-ciri demografi seperti umur, jantina, status perkahwinan dan banyak lagi. Ingat, selain content yang menarik, pelanggan juga suka dengan jenama yang memberi respons pantas apabila mereka mempunyai persoalan tentang jenama tersebut.
5. Tambah pengikut media sosial
Bukan mudah buat jenama yang baharu bertapak dalam dunia perniagaan untuk mencari pengikut (followers). Namun, usah berputus asa. Pastikan anda terus aktif dan konsisten dalam mencari pengikut baharu.
Salah satu caranya adalah melalui kandungan pemasaran yang menarik di media sosial. Selain itu, penggunaan pempengaruh (influencer) dalam mempromosikan produk anda juga boleh menjadi salah satu faktor penambahan pengikut di media sosial.
Jadi, manfaatkanlah media sosial sebagai platform untuk membangunkan reputasi dan mendekati pelanggan. Jangan abaikan maklum balas, komen atau mesej peribadi daripada para pengikut anda dan rajin-rajinlah kemas kini maklumat tentang produk anda di laman sosial dan laman web.
Nak digitalkan perniagaan dan lariskan jualan? Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)! Klik di sini untuk dapatkan penyelesaian yang disediakan.
Jom terokai solusi Digital Marketing Solution (DMS) daripada Unifi Business! Pelaksanaan kempen pemasaran digital untuk perniagaan anda akan jadi lebih mudah dengan adanya sokongan konsultan pemasaran yang berpengalaman.
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowRelated solutions
Ahli UBC nikmati DISKAUN 50% atas semua…
Urus E-dagang Pelbagai Saluran
Urusan bisnes dalam genggaman!
Mengoptimumkan Produktiviti Semasa…
Temukan pembelajaran ‘on-demand’ dengan…
Pelaburan Bisnes Menerusi Pendidikan
Community Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
02 Feb 2023 • 3 min read
Sebagai usahawan, anda pasti sering mengalami dilema apabila berdepan dengan kekeliruan atau masalah yang timbul sepanjang mengemudi perniagaan.
Proses membuat keputusan bukanlah satu perkara yang mudah. Banyak aspek penting yang perlu diambil kira bagi mencapai matlamat utama. Nampak macam senang, namun setiap pertimbangan yang anda lakukan akan memberi kesan kepada prestasi syarikat dan kakitangan anda.
Jadi, bagaimanakah cara terbaik untuk mencapai keputusan yang terbaik serta mengurangkan risiko pada masa akan datang?
Usah tergesa-gesa
Elak memutuskan sesuatu perkara dalam keadaan emosi terganggu. Ambil masa untuk bertenang terlebih dahulu sebelum kembali berfikir dengan fokus yang lebih baik. Apabila jiwa berada dalam keadaan tenteram, barulah anda dapat mengambil keputusan yang adil dan tidak berat sebelah.
Misalnya, anda ingin menyewa pejabat baru dengan kos yang rendah namun lokasinya jauh di pedalaman.
Biarpun suasana bekerja di tempat tersebut dapat menjamin ketenangan dan terhindar daripada kesibukan kota, kos petrol bakal meningkat dua kali ganda kerana melibatkan perjalanan jauh.
Justeru, keputusan paling sesuai ialah menyewa di kawasan bandar. Harga sewa ruang pejabat mungkin lebih mahal tetapi ia lebih strategik terutamanya buat staf yang menggunakan pengangkutan awam. Kos perjalanan harian juga boleh dikurangkan!
Senaraikan kesan positif dan negatif
Setiap keputusan yang dibuat berpotensi memberi impak yang besar terhadap kestabilan perusahaan anda.
Cuba senaraikan kesan-kesan positif dan negatif daripada setiap keputusan yang bakal anda pilih. Kemudian, bandingkan kesemuanya supaya anda dapat menilai dengan jelas pilihan manakah yang mampu membawa keuntungan kepada syarikat.
Andainya anda tidak mempertimbangkan kesan-kesan ini, mungkin keputusan yang anda ambil akan mengakibatkan kerugian yang besar sehingga menjejaskan perniagaan anda.
Perkongsian pendapat dan idea
Anda tidak boleh membuat keputusan hanya berdasarkan satu aspek sahaja. Cari dan kumpul maklumat yang relevan dan buat analisis dengan teliti.
Sekiranya anda tidak boleh melakukannya seorang diri, adakan mesyuarat dan dapatkan pandangan daripada pihak lain. Proses penyelesaian akan menjadi lebih cepat dan memudahkan anda untuk mencapai kata putus.
Contohnya, anda ingin melancarkan kempen bagi memperkenalkan produk baru. Kesemua tenaga kerja syarikat akan terlibat dalam penghasilan produk serta aktiviti pemasaran. Setiap seorang daripada mereka tentu mempunyai idea tersendiri untuk menjayakan kempen tersebut.
Dapatkan pandangan daripada setiap individu bagi memastikan matlamat kempen dapat dicapai. Kesepakatan dan muafakat juga akan mewujudkan persefahaman yang baik antara majikan dan staf.
Berfikiran terbuka
Mempunyai minda yang terbuka ialah salah satu sifat utama yang perlu ada dalam diri usahawan. Sebagai seorang ahli perniagaan yang bersaing dalam ekonomi yang semakin mencabar, anda hendaklah sentiasa bersedia untuk mengharungi bermacam-macam rintangan, lebih-lebih lagi ketika di peringkat awal memulakan perniagaan.
Tidak semua strategi yang anda rancangkan dapat menyumbang kepada kejayaan. Sebaliknya, anda perlu berfikiran terbuka untuk mengadaptasi setiap pembaharuan yang berlaku. Ambil kira trend jualan terkini, minat pelanggan serta perubahan semasa ekonomi yang kian tertumpu kepada pendigitalan.
Kaji semula keputusan
Pastikan anda menilai semula keputusan yang dibuat. Adakah ia berupaya menjawab setiap persoalan bagi menyelesaikan permasalahan utama yang dihadapi selama ini? Apakah keputusan ini dapat memudahkan urusan anda pada masa hadapan?
Penting untuk anda semak semula keputusan tersebut supaya anda bersedia dengan kebarangkalian yang akan berlaku. Andai kata anda gagal, jangan ulangi kesilapan yang sama. Jadikannya sebagai kayu pengukur untuk anda memperbaiki kelemahan yang ada.
Nikmati kelebihan menjadi ahli Unifi Business Club (UBC). Dengan pelbagai tawaran istimewa, proses transformasi digital dapat dipercepatkan.
Kunjungi laman Solusi kami untuk maklumat lanjut!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowRelated articles
Tanpa 5 Asas Pengurusan Ini, Susah untuk Perniagaan Anda Berkembang
09 Jan 2023 • 3 min read
Perniagaan Takkan Maju Kalau Tak Pandai Urus Kewangan! Jom Tengok 7 Tip Ini
06 Jan 2023 • 3 min read
Perisian Perniagaan yang Anda Boleh Manfaatkan Sebagai Ahli Unifi Business Club (UBC)
31 Jan 2023 • 3 min read
Community Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
31 Jan 2023 • 3 min read
Banyak diskaun eksklusif ditawarkan hanya untuk ahli UBC berdaftar. Memang berbaloi!
Para peniaga yang melanggan mana-mana pakej perniagaan Unifi Business berpeluang menerima banyak faedah yang dapat meningkatkan keberkesanan perniagaan yang dimiliki. Contohnya, mereka boleh menikmati pelbagai solusi perisian perniagaan yang ditawarkan di Unifi Business Club (UBC).
Perisian-perisian tersebut bukan sahaja menjanjikan penjimatan kos, bahkan mampu meluaskan capaian terutamanya bagi perniagaan yang dimiliki oleh usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).
Menarik, kan? Jom ketahui dengan lebih lanjut!
Swingvy
Swingvy ialah perisian yang berfungsi untuk menyusun atur sistem operasi sumber manusia secara dalam talian agar pengurusan tenaga kerja sesebuah syarikat dapat diseragamkan dan berjalan dengan lebih lancar.
Antara keistimewaan yang ditawarkan oleh Swingvy ialah pengurusan cuti pekerja, pengurusan gaji (payroll) serta catatan masa dan kehadiran pekerja. Ia membuka peluang baru kepada pihak pengurusan untuk memantau dan menguruskan hal yang berkaitan dengan kebajikan pekerja secara sistematik.
Pengguna juga boleh memuat turun aplikasi mudah alih Swingvy melalui telefon pintar. Aplikasi ini bertindak sebagai hab sehenti bagi memudahkan para pekerja mendapat akses kepada maklumat yang tepat daripada pihak pengurusan sumber manusia. Dengan pelaksanaan sistem pengurusan syarikat seperti Swingvy, sudah tentu banyak kos yang dapat diminimumkan.
Sehingga kini, Swingvy telah membantu banyak syarikat ternama tempatan untuk mewujudkan sistem pengurusan sumber manusia yang lebih cekap.
Rebut promosi eksklusif Swingvy untuk ahli UBC! Klik pautan ini sekarang.
Financio
Financio ialah perisian yang direka khas untuk memenuhi keperluan peniaga masa kini. Ia sesuai untuk kegunaan usahawan PMKS yang baru sahaja memasuki fasa pendigitalan perniagaan kerana kebanyakan mereka tidak mempunyai sistem pengurusan perniagaan yang lengkap.
Sistem operasi Financio merupakan platform dalam talian yang membantu pengguna untuk menghasilkan dokumen perakaunan dan percukaian dengan mudah dan ringkas. Pengguna boleh merekodkan data dan menjana laporan percukaian secara automatik dengan hanya memasukkan maklumat berkaitan pembayaran dan perbelanjaan syarikat. Segala maklumat yang dijana akan terus dihantar ke e-mel secara automatik bagi proses pengeluaran invois.
Financio turut dilengkapi dengan fungsi pengiraan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST). Ia berupaya menghasilkan fail berformat seperti GST-03 dan Fail Audit GST (GAF) mengikut keseragaman yang telah ditetapkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Jangan risau kerana semua data cukai dan akaun milik perniagaan anda yang disimpan dalam perisian Financio adalah selamat dan setaraf dengan tahap sekuriti yang digunakan bank.
Dengan adanya perisian solusi perniagaan seperti Financio, tiada lagi masalah untuk menguruskan kewangan dan percukaian biarpun anda tidak mempunyai latar belakang dalam bidang perakaunan.
Tawaran hebat Financio khas buat ahli UBC menanti anda! Klik di sini.
KryptoPOS
KryptoPOS ialah perisian yang direka dengan fungsi khusus sebagai platform data dan teknologi runcit untuk menguruskan Point of Sale (POS) atau titik jualan sesebuah perniagaan. POS ialah sistem yang membolehkan anda sebagai pemilik perniagaan untuk menjejak jualan serta menguruskan transaksi pembelian pelanggan dan inventori syarikat.
Bagi melancarkan perniagaan industri makanan dan minuman (F&B), anda boleh memanfaatkan iPad Cloud POS. Sistem ini memudahkan kakitangan restoran untuk mendaftar pesanan pelanggan terus ke dalam sistem yang telah tersedia menerusi platform dalam talian. Dengan cara ini, proses pesanan akan menjadi lebih ringkas dan cepat. Ia boleh digunakan oleh semua jenis kedai makan dan restoran yang memerlukan pengambilan pesanan dari meja ke meja.
Sistem pesanan iPad Cloud POS tersebut boleh disambungkan terus ke bahagian dapur untuk dicetak secara automatik. Ia dapat menyokong sehingga sembilan buah mesin pencetak pesanan. Staf yang bertugas untuk mengambil pesanan sudah tidak perlu menghantar pesanan pelanggan ke bahagian dapur secara fizikal.
Jika anda pemilik perniagaan francais, KryptoPOS membolehkan anda memantau dan menguruskan POS di semua cawangan secara serentak berpandukan satu sistem yang telah diselaraskan.
Dapatkan diskaun istimewa KryptoPOS untuk ahli UBC. Klik pautan ini.
Jangan lepaskan peluang untuk mendigitalkan perniagaan anda bersama UBC! Nak tahu banyak lagi manfaat eksklusif serta info tentang sistem urus niaga terkini? Jom layari ruangan Solusi kami.
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowCommunity Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Article
27 Jan 2023 • 3 min read
Peniaga harus sentiasa aktif membuat promosi dan bijak merangka strategi pemasaran untuk menarik minat pengguna.
Setiap perniagaan pasti mempunyai sasaran jualan tersendiri yang ada turun naiknya. Banyak faktor yang menyumbang kepada situasi ini. Antaranya, memperoleh pelanggan baharu bukanlah mudah. Selain persaingan sengit, aktiviti pemasaran yang kurang efektif juga boleh menyukarkan proses menukar prospek menjadi pelanggan.
Sebagai pemilik perniagaan, anda tidak boleh rasa selesa dan berpuas hati dengan strategi pemasaran yang sedia ada. Sentiasalah berusaha untuk meningkatkan daya saing dan mengembangkan jumlah pelanggan. Jom ikuti langkah-langkah ini!
Pemasaran produk melalui TikTok
Walaupun banyak platform media sosial di luar sana yang boleh digunakan, TikTok dilihat lebih berkesan dalam meningkatkan jumlah jualan, terutamanya bagi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).
Contoh kandungan yang sesuai untuk akaun perniagaan ialah video yang mempromosi produk atau perkhidmatan secara tidak langsung (soft sell) serta kandungan berbentuk pendidikan. Di samping itu, menampilkan topik yang sedang trending juga boleh membantu anda mencapai lebih banyak prospek yang seterusnya berpotensi menjadi pelanggan.
Setiap hari, ada sahaja trend dan audio TikTok baharu yang muncul. Sebagai pemilik perniagaan, anda harus memanfaatkan trend ini jika mahu video TikTok anda tersenarai di For You Page (FYP). Dengan kadar penglibatan pengguna atau engagement rate yang tinggi, perniagaan anda akan berupaya meyakinkan lebih ramai bakal pelanggan.
Hantar e-mel kepada pelanggan
Kebanyakan pengguna suka menggunakan e-mel sebagai medium untuk menerima bahan promosi. Antara kandungan dan bahan komunikasi yang boleh dihantar kepada pengguna sasaran anda ialah e-mel alu-aluan (welcome email), surat berita (newsletter), notis promosi, pengumuman pelancaran produk baharu dan testimoni agar prospek lebih mengenali produk atau servis yang ditawarkan.
E-mel juga bersifat lebih eksklusif dan peribadi berbanding pemasaran media sosial. Secara tidak langsung, prospek dan pelanggan akan rasa dihargai dan yakin untuk membuat pembelian.
Melalui pemasaran e-mel (email marketing), pemilik perniagaan mampu menyasarkan prospek yang sudah berminat dengan produk atau servis tetapi masih belum membuat pembelian. Dengan menghantar bahan-bahan seperti testimoni bersama kupon pembelian, anda boleh meyakinkan prospek untuk membuat keputusan dengan segera.
Bina jenama peribadi yang kukuh
Jenama peribadi yang menyerlah sebenarnya mampu menjadi penyumbang kepada peningkatan jualan sesuatu produk atau perkhidmatan.
Bagaimana anda boleh membentuk jenama peribadi? Ramai yang berpendapat bahawa anda perlu menjadi seorang pemengaruh atau influencer yang popular untuk mempunyai jenama peribadi yang kuat. Ini merupakan salah tafsiran yang sering berlaku dalam kalangan pemilik perniagaan.
Padahal, cukup sekadar anda menjadi diri sendiri. Kongsi pengalaman peribadi dan paparkan kandungan yang menarik. Anda akan mula menawan hati komuniti dalam talian yang setia dengan anda.
Antara perkongsian di media sosial yang anda boleh lakukan untuk membentuk jenama peribadi ialah bercerita tentang permulaan perniagaan, berkongsi jadual harian anda, hobi, gambar percutian dan macam-macam lagi. Harus diingatkan, gambar atau video yang dikongsikan hendaklah berkualiti tinggi dan mempunyai nilai estetika yang tertentu berdasarkan sasaran prospek perniagaan anda.
Program kesetiaan
Program kesetiaan membuatkan para pengguna berminat untuk terus membeli produk daripada sesebuah jenama atau mencuba jenama tersebut. Jika anda seorang pengusaha PMKS yang ingin meningkatkan jualan dalam kelompok pelanggan yang sedia ada dan memperoleh pelanggan baharu, anda perlu melaksanakan program kesetiaan.
Salah satu kekangan program kesetiaan tradisional berupa kad fizikal adalah pelanggan kerap terlupa untuk mengumpul mata ganjaran. Malah, mereka akan kehilangan kesemua cop yang terkumpul sekiranya kad hilang. Dengan solusi program kesetiaan digital, program anda kini boleh berjalan dengan lancar tanpa sebarang kupon fizikal. Ia boleh diuruskan melalui aplikasi telefon pintar bagi memudahkan pelanggan dan pemilik perniagaan. Secara tidak langsung, anda berpeluang menambat hati prospek dan pelanggan juga akan membuat pembelian berulang.
Anda sedia untuk tingkatkan prestasi perniagaan? Kunjungi laman Solusi kami sekarang. Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up nowCommunity Discussion
Want to join the conversation?
To unlock comments, log in or sign up now!
Showing 5 of 230 results
[VIDEO] The Carrot of Contests: How to Attract More Followers and Fans
Contests and giveaways can be a key marketing strategy that benefits your business. Organising competitions on a regular basis is an effective tactic to reach and engage your audience while creating buzz around your brand.
30 Apr 2024 • 2 min read
Dana Iklan Digital OHSEM Bernilai RM21 Juta Dilancar untuk Bantu PKS
1,000 pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berpeluang untuk mempromosikan produk mereka di platform kandungan premium REV Media Group dengan hanya RM1,000 melalui Dana Iklan Digital OHSEM.
11 Aug 2023 • 5 min read
[VIDEO] Noranis Hasilkan Kek Pertabalan Yang di-Pertuan Agong
Siapa sangka, perniagaan kecil-kecilan yang dimulakan di rumah dengan peralatan yang terhad dan beberapa ratus ringgit sebagai modal dapat memberi keuntungan yang lumayan. Inilah hakikat yang dikongsikan oleh salah seorang pengusaha perniagaan bakeri dan pastri, Noranis Ayu Nordin, yang merupakan pengasas Anies Bake House.
31 Oct 2023 • 4 min read
[VIDEO] Gross Profit vs Net Income: What’s the Difference?
Have you ever wondered how these two differ? As an MSME owner, it is crucial to know the difference and why they matter.
06 Oct 2023 • 2 min read
[VIDEO] Should You Hire Your Friends and Family?
Working with relatives or close friends seems like a great idea but it can also easily backfire. These pointers can help!
07 Oct 2023 • 2 min read
Events
Join our events to gain in-person guidance and expert advice.
Find out moreCustomer Stories
See what other businesses that have tried, tested and loved UBC have to say.
Go there
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Sign up now