Dapatkan Geran Digital PMKS Madani dengan Langganan Solusi Digital Unifi Business
09 Nov 2023 • Bacaan 5 minit
Tingkatkan bisnes anda dengan pengetahuan mengikut arus perdana.
09 Nov 2023 • Bacaan 5 minit
02 Nov 2023 • Bacaan 5 minit
31 Oct 2023 • Bacaan 5 minit
25 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
24 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
23 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
Pamer 9 daripada 57 keputusan
[VIDEO] Visual Branding 101: The Dos and Don’ts
Visual representation for your brand is important as it tells a story about your business. Create one that resonates with your audience for a positive impact.
22 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
[VIDEO] 5 Faedah Pemasaran Digital untuk PMKS
Aktiviti promosi yang dilakukan secara dalam talian mampu menjadikan perniagaan anda lebih dikenali. Ia berupaya meluaskan capaian dan menarik perhatian prospek serta kumpulan pelanggan sasaran untuk membuat pembelian.
18 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
[VIDEO] Email Marketing Guide for Your Small Business
Learn how to get the word out and keep your business top of mind.
14 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
[VIDEO] Kelebihan Tentukan Pasaran Khusus dalam Perniagaan
Macam mana nak berniaga kalau tak keluarkan produk yang memenuhi permintaan sasaran pelanggan?
11 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
Bagaimana untuk Tingkatkan Jualan Anda dengan Solusi Pemasaran Digital Unifi Business
Bukan mudah untuk menjalankan kempen pemasaran terutamanya bagi usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) yang mempunyai bajet yang terhad. Pembelian iklan juga tidak menjamin peningkatan jualan jika anda tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pemasaran.
10 Oct 2023 • Bacaan 5 minit
[VIDEO] How to Create an Impressive Business Card
This handy piece of paper or its digital version is how you introduce your business to new clients and contacts. A great business card can leave a lasting first impression and be a potent marketing and branding tool.
08 Oct 2023 • Bacaan 2 minit
Bagaimana Nak Bina Jenama Perniagaan Anda
Penjenamaan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkenalkan produk anda dengan berkesan. Kami kongsikan lima tip bernas yang boleh anda aplikasikan.
01 Sep 2023 • Bacaan 3 minit
What Live Streaming Can Do for Your Business
Learn why your brand should invest in live streaming in this digital-first world.
24 Aug 2023 • Bacaan 3 minit
Dana Iklan Digital OHSEM Bernilai RM21 Juta Dilancar untuk Bantu PKS
1,000 pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berpeluang untuk mempromosikan produk mereka di platform kandungan premium REV Media Group dengan hanya RM1,000 melalui Dana Iklan Digital OHSEM.
11 Aug 2023 • Bacaan 5 minit
Pamer 3 daripada 3 keputusan
Artikel
01 Sep 2023 • Bacaan 3 minit
Penjenamaan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkenalkan produk anda dengan berkesan. Kami kongsikan lima tip bernas yang boleh anda aplikasikan.
Penjenamaan bukan sahaja relevan kepada individu yang mahu mencipta nama supaya lebih dikenali, tetapi juga amat berguna kepada golongan usahawan.
Bagi sesebuah perusahaan, pembinaan jenama boleh mengukuhkan kepercayaan pengguna terhadap syarikat anda, meningkatkan jualan dalam jangka masa panjang, menarik minat orang ramai dan juga mewujudkan kesetiaan pelanggan.
Sebelum kita menyelami tip untuk membina jenama, kita hendaklah fahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan penjenamaan atau branding. Menurut Kamus Dewan, penjenamaan merujuk kepada pemberian jenama ataupun nama tertentu kepada sesuatu produk yang dihasilkan. Ia merangkumi apa yang jenama anda janjikan buat pelanggan. Aspek penjenamaan adalah mustahak dalam strategi perniagaan, tidak kira betapa besar atau kecilnya saiz perniagaan anda.
1. Pemilihan nama
Pemilihan nama ialah satu komponen utama dalam membentuk jenama yang teguh. Seboleh-bolehnya, beri nama yang unik agar ia lebih menonjol berbanding jenama lain. Anda juga perlu tahu bahawa jenama dan produk adalah dua perkara yang berbeza.
Elak menamakan produk anda sama dengan jenama perniagaan. Ini kerana anda perlu memastikan pelanggan tahu jenama anda sebelum mengenali produk anda.
2. Kenali jenama anda
Setelah memilih nama yang sesuai, anda harus mengenal pasti kekuatan jenama anda. Mungkin juga jenama anda mempunyai keunikannya yang tersendiri. Anda perlu tahu apakah perbezaan perniagaan anda berbanding pesaing.
Selepas itu, barulah fokus dalam menyerlahkan kekuatan dan keunikan jenama anda. Cipta slogan yang senang dikaitkan dengan keistimewaan produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Selain itu, logo yang tepat juga tidak kurang pentingnya dalam melonjakkan jenama anda. Selepas mereka logo yang sesuai, pastikan logo ini ada di setiap platform media sosial perniagaan anda.
3. Berkomunikasi di media sosial
Zaman sekarang, apabila anda memperkenalkan jenama anda kepada umum, ada banyak saluran yang boleh dipraktikkan selain media tradisional seperti surat khabar, radio dan TV. Kini, kandungan atau content di media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk jenama yang bagus. Bina karakter yang unik atau wujudkan tagline khas untuk jenama anda.
Sampaikan mesej kepada pelanggan dan bakal pelanggan melalui penceritaan (storytelling), berinteraksi dengan pelanggan di media sosial secara konsisten atau beri sampel produk anda kepada pelanggan yang bertuah.
Pastikan akaun media sosial anda kekal aktif supaya pelanggan akan terus setia menantikan content baharu daripada anda. Di samping itu, anda juga boleh membina laman web yang membolehkan pelanggan merujuk atau mendapatkan maklumat tentang produk yang anda jual.
4. Kenali pelanggan anda
Ada cara untuk membuatkan orang mengingati jenama anda iaitu dengan menentukan dan memilih pelanggan melalui kaji selidik serta membahagikan audiens sasaran kepada beberapa segmen tertentu (audience segmentation).
Iklan yang anda buat pula boleh dibahagikan mengikut ciri-ciri demografi seperti umur, jantina, status perkahwinan dan banyak lagi. Ingat, selain content yang menarik, pelanggan juga suka dengan jenama yang memberi respons pantas apabila mereka mempunyai persoalan tentang jenama tersebut.
5. Tambah pengikut media sosial
Bukan mudah buat jenama yang baharu bertapak dalam dunia perniagaan untuk mencari pengikut (followers). Namun, usah berputus asa. Pastikan anda terus aktif dan konsisten dalam mencari pengikut baharu.
Salah satu caranya adalah melalui kandungan pemasaran yang menarik di media sosial. Selain itu, penggunaan pempengaruh (influencer) dalam mempromosikan produk anda juga boleh menjadi salah satu faktor penambahan pengikut di media sosial.
Jadi, manfaatkanlah media sosial sebagai platform untuk membangunkan reputasi dan mendekati pelanggan. Jangan abaikan maklum balas, komen atau mesej peribadi daripada para pengikut anda dan rajin-rajinlah kemas kini maklumat tentang produk anda di laman sosial dan laman web.
Nak digitalkan perniagaan dan lariskan jualan? Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)! Klik di sini untuk dapatkan penyelesaian yang disediakan.
Jom terokai solusi Digital Marketing Solution (DMS) daripada Unifi Business! Pelaksanaan kempen pemasaran digital untuk perniagaan anda akan jadi lebih mudah dengan adanya sokongan konsultan pemasaran yang berpengalaman.
Solusi berkaitan
Setiap ahli uBC boleh menikmati DISKAUN…
Urus E-dagang Pelbagai Saluran
Urusan bisnes dalam genggaman!
Mengoptimumkan Produktiviti Semasa…
Temukan pembelajaran ‘on-demand’ dengan…
Pelaburan Bisnes Menerusi Pendidikan
Dialog Komuniti
Ingin menyertai perbualan?
Daftar sekarang dan suarakan pendapat anda!
Artikel
27 Jan 2023 • Bacaan 3 minit
Peniaga harus sentiasa aktif membuat promosi dan bijak merangka strategi pemasaran untuk menarik minat pengguna.
Setiap perniagaan pasti mempunyai sasaran jualan tersendiri yang ada turun naiknya. Banyak faktor yang menyumbang kepada situasi ini. Antaranya, memperoleh pelanggan baharu bukanlah mudah. Selain persaingan sengit, aktiviti pemasaran yang kurang efektif juga boleh menyukarkan proses menukar prospek menjadi pelanggan.
Sebagai pemilik perniagaan, anda tidak boleh rasa selesa dan berpuas hati dengan strategi pemasaran yang sedia ada. Sentiasalah berusaha untuk meningkatkan daya saing dan mengembangkan jumlah pelanggan. Jom ikuti langkah-langkah ini!
Pemasaran produk melalui TikTok
Walaupun banyak platform media sosial di luar sana yang boleh digunakan, TikTok dilihat lebih berkesan dalam meningkatkan jumlah jualan, terutamanya bagi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).
Contoh kandungan yang sesuai untuk akaun perniagaan ialah video yang mempromosi produk atau perkhidmatan secara tidak langsung (soft sell) serta kandungan berbentuk pendidikan. Di samping itu, menampilkan topik yang sedang trending juga boleh membantu anda mencapai lebih banyak prospek yang seterusnya berpotensi menjadi pelanggan.
Setiap hari, ada sahaja trend dan audio TikTok baharu yang muncul. Sebagai pemilik perniagaan, anda harus memanfaatkan trend ini jika mahu video TikTok anda tersenarai di For You Page (FYP). Dengan kadar penglibatan pengguna atau engagement rate yang tinggi, perniagaan anda akan berupaya meyakinkan lebih ramai bakal pelanggan.
Hantar e-mel kepada pelanggan
Kebanyakan pengguna suka menggunakan e-mel sebagai medium untuk menerima bahan promosi. Antara kandungan dan bahan komunikasi yang boleh dihantar kepada pengguna sasaran anda ialah e-mel alu-aluan (welcome email), surat berita (newsletter), notis promosi, pengumuman pelancaran produk baharu dan testimoni agar prospek lebih mengenali produk atau servis yang ditawarkan.
E-mel juga bersifat lebih eksklusif dan peribadi berbanding pemasaran media sosial. Secara tidak langsung, prospek dan pelanggan akan rasa dihargai dan yakin untuk membuat pembelian.
Melalui pemasaran e-mel (email marketing), pemilik perniagaan mampu menyasarkan prospek yang sudah berminat dengan produk atau servis tetapi masih belum membuat pembelian. Dengan menghantar bahan-bahan seperti testimoni bersama kupon pembelian, anda boleh meyakinkan prospek untuk membuat keputusan dengan segera.
Bina jenama peribadi yang kukuh
Jenama peribadi yang menyerlah sebenarnya mampu menjadi penyumbang kepada peningkatan jualan sesuatu produk atau perkhidmatan.
Bagaimana anda boleh membentuk jenama peribadi? Ramai yang berpendapat bahawa anda perlu menjadi seorang pemengaruh atau influencer yang popular untuk mempunyai jenama peribadi yang kuat. Ini merupakan salah tafsiran yang sering berlaku dalam kalangan pemilik perniagaan.
Padahal, cukup sekadar anda menjadi diri sendiri. Kongsi pengalaman peribadi dan paparkan kandungan yang menarik. Anda akan mula menawan hati komuniti dalam talian yang setia dengan anda.
Antara perkongsian di media sosial yang anda boleh lakukan untuk membentuk jenama peribadi ialah bercerita tentang permulaan perniagaan, berkongsi jadual harian anda, hobi, gambar percutian dan macam-macam lagi. Harus diingatkan, gambar atau video yang dikongsikan hendaklah berkualiti tinggi dan mempunyai nilai estetika yang tertentu berdasarkan sasaran prospek perniagaan anda.
Program kesetiaan
Program kesetiaan membuatkan para pengguna berminat untuk terus membeli produk daripada sesebuah jenama atau mencuba jenama tersebut. Jika anda seorang pengusaha PMKS yang ingin meningkatkan jualan dalam kelompok pelanggan yang sedia ada dan memperoleh pelanggan baharu, anda perlu melaksanakan program kesetiaan.
Salah satu kekangan program kesetiaan tradisional berupa kad fizikal adalah pelanggan kerap terlupa untuk mengumpul mata ganjaran. Malah, mereka akan kehilangan kesemua cop yang terkumpul sekiranya kad hilang. Dengan solusi program kesetiaan digital, program anda kini boleh berjalan dengan lancar tanpa sebarang kupon fizikal. Ia boleh diuruskan melalui aplikasi telefon pintar bagi memudahkan pelanggan dan pemilik perniagaan. Secara tidak langsung, anda berpeluang menambat hati prospek dan pelanggan juga akan membuat pembelian berulang.
Anda sedia untuk tingkatkan prestasi perniagaan? Kunjungi laman Solusi kami sekarang. Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Daftar sekarangDialog Komuniti
Ingin menyertai perbualan?
Daftar sekarang dan suarakan pendapat anda!
Artikel
10 Jan 2023 • Bacaan 2 minit
EasyStore is a comprehensive online solution that helps business owners start selling online. If you’re venturing into online transactions and building your digital presence, then this solution has got your back. What’s more, exclusive privileges await unifi Business Club (uBC) members! Read on to discover the details.
For business owners, gone are the days of finding the right location for their store. With online selling, the matter of real estate is not confined to physical spaces — it’s unlimited, as every go-getter can now choose whether to go on social media, make their proprietary website, or opt for e-commerce platforms.
Regardless of your avenue, EasyStore is a handy solution to facilitate the selling process. Here are some of the perks it offers:
Set up and launch your online store quickly, with a guide to follow
EasyStore gets its name from just that — making it easy for you to set up your store. For members who choose its services, you can set up and launch your store with a useful guide that will get you selling in no time.
The solution even offers additional services to help you design and set it up, and you can just sit back and wait for the launch.
Link various payment gateway providers (and platforms) in one place
The solutions at hand are primed for your multi-channel convenience, meaning any platform you choose to sell on can be linked to EasyStore.
For sites like Facebook, Instagram, WeChat, Telegram, WhatsApp, and even TikTok, the platform lets you link your product catalogue to your account and enables customers to interact between the two.
Purchases can then be made from these platforms, or on your EasyStore site. EasyStore also puts all your transaction info in one place, forming a unified point of sales inventory where you can keep tabs on all the sales made across all your linked platforms.
Unified management of orders
Not only does the platform let you cross over into multiple sites, it also keeps track of your orders on a single page. Here, you can track your performance seamlessly without having to switch pages or screens, while also letting you generate a report for all the sales you have made from your connected platforms.
As a uBC member, you have access to special benefits from EasyStore to elevate your marketing excellence! Be sure to claim the exclusive offers here!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Daftar sekarangDialog Komuniti
Ingin menyertai perbualan?
Daftar sekarang dan suarakan pendapat anda!
Pamer 5 daripada 57 keputusan
Two Tricks That Could Generate More Sales
It has long been said that there are not really many “new ways” of conveying your products or services value proposition to the customer...
Are Videos More Effective Than Written Content?
Video vs the written word: which type of content marketing is best for your business? Read on to find out!
What Live Streaming Can Do for Your Business
Learn why your brand should invest in live streaming in this digital-first world.
24 Aug 2023 • Bacaan 3 minit
Five Great Email Marketing Campaigns That Blew Away Audiences
Email marketing is a science; once you understand the steps, anyone can build a successful email marketing campaign from scratch...
28 Jul 2022 • Bacaan 4 minit
Digital Marketing in The New Norm
Digital Marketing Consultancy (DMC) designs strategic learning programs that specialises in providing professionals advanced career...
Acara
Sertai acara kami untuk mendapatkan bimbingan secara peribadi dan nasihat dari pakar.
Ketahui lebih lanjutKisah Pelanggan
Dengarkan apa yang dikatakan oleh perniagaan lain yang telah mencuba, menguji dan menyukai UBC.
Pergi ke sana
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Daftar sekarang