#Unibizity Podcast 4.0 Ep 4: Tengok Content, Rasa Lapar bersama Hafiz dan Afiq Grill Haven
06 Nov 2024 • Bacaan 1 minit
Tingkatkan bisnes anda dengan pengetahuan mengikut arus perdana.
06 Nov 2024 • Bacaan 1 minit
30 Oct 2024 • Bacaan 3 minit
24 Oct 2024 • Bacaan 3 minit
24 Oct 2024 • Bacaan 1 minit
09 Oct 2024 • Bacaan 3 minit
Pamer 9 daripada 69 keputusan
Peniaga Usia Emas Eksport Mee Kolo ke Luar Negara
Pada usia 64 tahun, mungkin ramai yang memilih untuk bersara dan berehat di rumah, menikmati masa bersama keluarga. Namun, bagi Munah Suaidi, beliau masih sibuk mengembangkan perniagaannya yang telah diasaskan sejak 10 tahun lepas.
01 Oct 2024 • Bacaan 3 minit
Pemasaran dan Kehadiran Digital Penting untuk Meningkatkan Keyakinan Pelanggan
Pengusaha syarikat kawalan serangga dan makhluk perosak mencatatkan peningkatan pendapatan sebanyak 100% sebulan selepas mengiklankan syarikat beliau menggunakan Penyelesaian Pemasaran Digital Unifi Business, di samping aktif di media sosial.
10 Sep 2024 • Bacaan 3 minit
Pengusaha Bengkel Kereta Tarik Pelanggan dengan Media Sosial
Usahawan muda, Dinie Hazwan Ahmad Tajol Aros, berjaya meningkatkan pendapatan perniagaan kecilnya sebanyak 60% setahun, dengan jumlah pendapatan tahunan mencecah RM480,000 melalui Penyelesaian Pemasaran Digital Unifi Business.
02 Sep 2024 • Bacaan 3 minit
Media Sosial Sebagai Alat Mempromosikan Jenama
Pengasas Temasek Agro, Azroy Abdul Manaf, mengakui kehadiran digital terutamanya di platform media sosial popular seperti Facebook dan TikTok memainkan peranan penting dalam kejayaan perniagaannya.
26 Aug 2024 • Bacaan 3 minit
[VIDEO] 6 Ciri Perlu Ada dalam Laman Web Perniagaan
Kukuhkan identiti jenama anda di pasaran dengan laman sesawang yang berkualiti dan mesra pengguna.
05 Aug 2024 • Bacaan 2 minit
[VIDEO] Top Benefits of Having a Customer Database
A customer database provides you with an opportunity to build rapport with your customers, inform them about sales campaigns and so much more.
16 Jul 2024 • Bacaan 1 minit
[VIDEO] Kepentingan Penjenamaan dalam Perniagaan
Susah nak pasarkan produk atau servis dengan berkesan kalau jenama anda tidak dikenali. Nak tahu mengapa anda harus mencipta imej yang tersendiri? Jom tonton paparan video ini.
04 Jul 2024 • Bacaan 2 minit
[VIDEO] Nak Guna Pemasaran Digital? Manfaatkan Analisis Pulangan Pelaburan (ROI)
Platform dalam talian membuka ruang kepada golongan usahawan untuk memasarkan jenama mereka secara meluas.
03 Jul 2024 • Bacaan 2 minit
[VIDEO] Kisah Kejayaan Usahawan dengan Solusi Pemasaran Digital Unifi Business bagi Meningkatkan Jualan, Tempahan dan Meluaskan Pasaran
Dengan Solusi Pemasaran Digital Unifi Business (DMS), bajet pemasaran dan bayaran boleh diatur mengikut keperluan usahawan.
28 Jun 2024 • Bacaan 2 minit
Pamer 3 daripada 3 keputusan
Artikel
01 Sep 2023 • Bacaan 3 minit
Penjenamaan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkenalkan produk anda dengan berkesan. Kami kongsikan lima tip bernas yang boleh anda aplikasikan.
Penjenamaan bukan sahaja relevan kepada individu yang mahu mencipta nama supaya lebih dikenali, tetapi juga amat berguna kepada golongan usahawan.
Bagi sesebuah perusahaan, pembinaan jenama boleh mengukuhkan kepercayaan pengguna terhadap syarikat anda, meningkatkan jualan dalam jangka masa panjang, menarik minat orang ramai dan juga mewujudkan kesetiaan pelanggan.
Sebelum kita menyelami tip untuk membina jenama, kita hendaklah fahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan penjenamaan atau branding. Menurut Kamus Dewan, penjenamaan merujuk kepada pemberian jenama ataupun nama tertentu kepada sesuatu produk yang dihasilkan. Ia merangkumi apa yang jenama anda janjikan buat pelanggan. Aspek penjenamaan adalah mustahak dalam strategi perniagaan, tidak kira betapa besar atau kecilnya saiz perniagaan anda.
1. Pemilihan nama
Pemilihan nama ialah satu komponen utama dalam membentuk jenama yang teguh. Seboleh-bolehnya, beri nama yang unik agar ia lebih menonjol berbanding jenama lain. Anda juga perlu tahu bahawa jenama dan produk adalah dua perkara yang berbeza.
Elak menamakan produk anda sama dengan jenama perniagaan. Ini kerana anda perlu memastikan pelanggan tahu jenama anda sebelum mengenali produk anda.
2. Kenali jenama anda
Setelah memilih nama yang sesuai, anda harus mengenal pasti kekuatan jenama anda. Mungkin juga jenama anda mempunyai keunikannya yang tersendiri. Anda perlu tahu apakah perbezaan perniagaan anda berbanding pesaing.
Selepas itu, barulah fokus dalam menyerlahkan kekuatan dan keunikan jenama anda. Cipta slogan yang senang dikaitkan dengan keistimewaan produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Selain itu, logo yang tepat juga tidak kurang pentingnya dalam melonjakkan jenama anda. Selepas mereka logo yang sesuai, pastikan logo ini ada di setiap platform media sosial perniagaan anda.
3. Berkomunikasi di media sosial
Zaman sekarang, apabila anda memperkenalkan jenama anda kepada umum, ada banyak saluran yang boleh dipraktikkan selain media tradisional seperti surat khabar, radio dan TV. Kini, kandungan atau content di media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk jenama yang bagus. Bina karakter yang unik atau wujudkan tagline khas untuk jenama anda.
Sampaikan mesej kepada pelanggan dan bakal pelanggan melalui penceritaan (storytelling), berinteraksi dengan pelanggan di media sosial secara konsisten atau beri sampel produk anda kepada pelanggan yang bertuah.
Pastikan akaun media sosial anda kekal aktif supaya pelanggan akan terus setia menantikan content baharu daripada anda. Di samping itu, anda juga boleh membina laman web yang membolehkan pelanggan merujuk atau mendapatkan maklumat tentang produk yang anda jual.
4. Kenali pelanggan anda
Ada cara untuk membuatkan orang mengingati jenama anda iaitu dengan menentukan dan memilih pelanggan melalui kaji selidik serta membahagikan audiens sasaran kepada beberapa segmen tertentu (audience segmentation).
Iklan yang anda buat pula boleh dibahagikan mengikut ciri-ciri demografi seperti umur, jantina, status perkahwinan dan banyak lagi. Ingat, selain content yang menarik, pelanggan juga suka dengan jenama yang memberi respons pantas apabila mereka mempunyai persoalan tentang jenama tersebut.
5. Tambah pengikut media sosial
Bukan mudah buat jenama yang baharu bertapak dalam dunia perniagaan untuk mencari pengikut (followers). Namun, usah berputus asa. Pastikan anda terus aktif dan konsisten dalam mencari pengikut baharu.
Salah satu caranya adalah melalui kandungan pemasaran yang menarik di media sosial. Selain itu, penggunaan pempengaruh (influencer) dalam mempromosikan produk anda juga boleh menjadi salah satu faktor penambahan pengikut di media sosial.
Jadi, manfaatkanlah media sosial sebagai platform untuk membangunkan reputasi dan mendekati pelanggan. Jangan abaikan maklum balas, komen atau mesej peribadi daripada para pengikut anda dan rajin-rajinlah kemas kini maklumat tentang produk anda di laman sosial dan laman web.
Nak digitalkan perniagaan dan lariskan jualan? Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)! Klik di sini untuk dapatkan penyelesaian yang disediakan.
Jom terokai solusi Digital Marketing Solution (DMS) daripada Unifi Business! Pelaksanaan kempen pemasaran digital untuk perniagaan anda akan jadi lebih mudah dengan adanya sokongan konsultan pemasaran yang berpengalaman.
Solusi berkaitan
Ahli UBC nikmati DISKAUN 50% atas semua…
Urus E-dagang Pelbagai Saluran
Urusan bisnes dalam genggaman!
Mengoptimumkan Produktiviti Semasa…
Temukan pembelajaran ‘on-demand’ dengan…
Pelaburan Bisnes Menerusi Pendidikan
Dialog Komuniti
Ingin menyertai perbualan?
Daftar sekarang dan suarakan pendapat anda!
Artikel
27 Jan 2023 • Bacaan 3 minit
Peniaga harus sentiasa aktif membuat promosi dan bijak merangka strategi pemasaran untuk menarik minat pengguna.
Setiap perniagaan pasti mempunyai sasaran jualan tersendiri yang ada turun naiknya. Banyak faktor yang menyumbang kepada situasi ini. Antaranya, memperoleh pelanggan baharu bukanlah mudah. Selain persaingan sengit, aktiviti pemasaran yang kurang efektif juga boleh menyukarkan proses menukar prospek menjadi pelanggan.
Sebagai pemilik perniagaan, anda tidak boleh rasa selesa dan berpuas hati dengan strategi pemasaran yang sedia ada. Sentiasalah berusaha untuk meningkatkan daya saing dan mengembangkan jumlah pelanggan. Jom ikuti langkah-langkah ini!
Pemasaran produk melalui TikTok
Walaupun banyak platform media sosial di luar sana yang boleh digunakan, TikTok dilihat lebih berkesan dalam meningkatkan jumlah jualan, terutamanya bagi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).
Contoh kandungan yang sesuai untuk akaun perniagaan ialah video yang mempromosi produk atau perkhidmatan secara tidak langsung (soft sell) serta kandungan berbentuk pendidikan. Di samping itu, menampilkan topik yang sedang trending juga boleh membantu anda mencapai lebih banyak prospek yang seterusnya berpotensi menjadi pelanggan.
Setiap hari, ada sahaja trend dan audio TikTok baharu yang muncul. Sebagai pemilik perniagaan, anda harus memanfaatkan trend ini jika mahu video TikTok anda tersenarai di For You Page (FYP). Dengan kadar penglibatan pengguna atau engagement rate yang tinggi, perniagaan anda akan berupaya meyakinkan lebih ramai bakal pelanggan.
Hantar e-mel kepada pelanggan
Kebanyakan pengguna suka menggunakan e-mel sebagai medium untuk menerima bahan promosi. Antara kandungan dan bahan komunikasi yang boleh dihantar kepada pengguna sasaran anda ialah e-mel alu-aluan (welcome email), surat berita (newsletter), notis promosi, pengumuman pelancaran produk baharu dan testimoni agar prospek lebih mengenali produk atau servis yang ditawarkan.
E-mel juga bersifat lebih eksklusif dan peribadi berbanding pemasaran media sosial. Secara tidak langsung, prospek dan pelanggan akan rasa dihargai dan yakin untuk membuat pembelian.
Melalui pemasaran e-mel (email marketing), pemilik perniagaan mampu menyasarkan prospek yang sudah berminat dengan produk atau servis tetapi masih belum membuat pembelian. Dengan menghantar bahan-bahan seperti testimoni bersama kupon pembelian, anda boleh meyakinkan prospek untuk membuat keputusan dengan segera.
Bina jenama peribadi yang kukuh
Jenama peribadi yang menyerlah sebenarnya mampu menjadi penyumbang kepada peningkatan jualan sesuatu produk atau perkhidmatan.
Bagaimana anda boleh membentuk jenama peribadi? Ramai yang berpendapat bahawa anda perlu menjadi seorang pemengaruh atau influencer yang popular untuk mempunyai jenama peribadi yang kuat. Ini merupakan salah tafsiran yang sering berlaku dalam kalangan pemilik perniagaan.
Padahal, cukup sekadar anda menjadi diri sendiri. Kongsi pengalaman peribadi dan paparkan kandungan yang menarik. Anda akan mula menawan hati komuniti dalam talian yang setia dengan anda.
Antara perkongsian di media sosial yang anda boleh lakukan untuk membentuk jenama peribadi ialah bercerita tentang permulaan perniagaan, berkongsi jadual harian anda, hobi, gambar percutian dan macam-macam lagi. Harus diingatkan, gambar atau video yang dikongsikan hendaklah berkualiti tinggi dan mempunyai nilai estetika yang tertentu berdasarkan sasaran prospek perniagaan anda.
Program kesetiaan
Program kesetiaan membuatkan para pengguna berminat untuk terus membeli produk daripada sesebuah jenama atau mencuba jenama tersebut. Jika anda seorang pengusaha PMKS yang ingin meningkatkan jualan dalam kelompok pelanggan yang sedia ada dan memperoleh pelanggan baharu, anda perlu melaksanakan program kesetiaan.
Salah satu kekangan program kesetiaan tradisional berupa kad fizikal adalah pelanggan kerap terlupa untuk mengumpul mata ganjaran. Malah, mereka akan kehilangan kesemua cop yang terkumpul sekiranya kad hilang. Dengan solusi program kesetiaan digital, program anda kini boleh berjalan dengan lancar tanpa sebarang kupon fizikal. Ia boleh diuruskan melalui aplikasi telefon pintar bagi memudahkan pelanggan dan pemilik perniagaan. Secara tidak langsung, anda berpeluang menambat hati prospek dan pelanggan juga akan membuat pembelian berulang.
Anda sedia untuk tingkatkan prestasi perniagaan? Kunjungi laman Solusi kami sekarang. Banyak faedah eksklusif menanti ahli Unifi Business Club (UBC)!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Daftar sekarangDialog Komuniti
Ingin menyertai perbualan?
Daftar sekarang dan suarakan pendapat anda!
Artikel
10 Jan 2023 • Bacaan 2 minit
EasyStore is a comprehensive online solution that helps business owners start selling online. If you’re venturing into online transactions and building your digital presence, then this solution has got your back. What’s more, exclusive privileges await unifi Business Club (uBC) members! Read on to discover the details.
For business owners, gone are the days of finding the right location for their store. With online selling, the matter of real estate is not confined to physical spaces — it’s unlimited, as every go-getter can now choose whether to go on social media, make their proprietary website, or opt for e-commerce platforms.
Regardless of your avenue, EasyStore is a handy solution to facilitate the selling process. Here are some of the perks it offers:
Set up and launch your online store quickly, with a guide to follow
EasyStore gets its name from just that — making it easy for you to set up your store. For members who choose its services, you can set up and launch your store with a useful guide that will get you selling in no time.
The solution even offers additional services to help you design and set it up, and you can just sit back and wait for the launch.
Link various payment gateway providers (and platforms) in one place
The solutions at hand are primed for your multi-channel convenience, meaning any platform you choose to sell on can be linked to EasyStore.
For sites like Facebook, Instagram, WeChat, Telegram, WhatsApp, and even TikTok, the platform lets you link your product catalogue to your account and enables customers to interact between the two.
Purchases can then be made from these platforms, or on your EasyStore site. EasyStore also puts all your transaction info in one place, forming a unified point of sales inventory where you can keep tabs on all the sales made across all your linked platforms.
Unified management of orders
Not only does the platform let you cross over into multiple sites, it also keeps track of your orders on a single page. Here, you can track your performance seamlessly without having to switch pages or screens, while also letting you generate a report for all the sales you have made from your connected platforms.
As a uBC member, you have access to special benefits from EasyStore to elevate your marketing excellence! Be sure to claim the exclusive offers here!
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Daftar sekarangDialog Komuniti
Ingin menyertai perbualan?
Daftar sekarang dan suarakan pendapat anda!
Pamer 5 daripada 69 keputusan
Empower Your Staff to Transform Your Business
Employees are the heartbeat of a company. They determine the realisation of the company’s vision through ideas and implementation...
EasyStore: How to Get Started on Hassle-Free Online Selling
EasyStore is a comprehensive online solution that helps business owners start selling online. If you’re venturing into online transactions and building your digital presence, then this solution has got your back. What’s more, exclusive privileges await unifi Business Club (uBC) members! Read on to discover the details.
10 Jan 2023 • Bacaan 2 minit
The Importance of Short-Form Videos: What Your Brand Needs to Know
Short videos should now be a vital part of your brand’s content strategy. When executed correctly, your audience gets to consume information quickly without spending a huge time commitment.
Strategic Partner Spotlight: Unifi Business Club x eDesa
Introducing one of UBC’s latest strategic partners — eDesa, an online platform that markets Malaysian MSME products and services.
Digital Marketing Strategies for SMEs on a Tight Budget
If you’re reading this, you’re very likely interested in improving your brand’s digital marketing without spending a lot of money. Here’s how you...
Acara
Sertai acara kami untuk mendapatkan bimbingan secara peribadi dan nasihat daripada pakar.
Ketahui lebih lanjutKisah Pelanggan
Dengarkan apa yang dikatakan oleh perniagaan lain yang telah mencuba, menguji dan menyukai UBC.
Pergi ke sana
Interested in more helpful content?
Just sign up to access it all: a wealth of exclusive business insights, events you can attend and so much more!
Daftar sekarang